Sökning: "avtalslicenser"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade ordet avtalslicenser.

  1. 6. Upphovsrättsliga avtalslicenser i ett gränsöverskridande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Josephine Stensson; [2012]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Internationell Privaträtt.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In order for a user to exploit a copyright protected work, permission needs to be obtained from the author. In certain fields, large amounts of copyright protected work are exploited. To acquire individual permits is both time consuming and expensive. LÄS MER

  2. 7. Avtalslicensen – en rättsfigur i förändring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Lovisa Nelson; [2012]
    Nyckelord :Immaterialrätt; upphovsrätt; avtalslicens; avtalslicenser; Avtalad upphovsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Avtalslicensbestämmelserna ger en nyttjare rätt att, på vissa i upphovsrättslagen angivna områden, träffa avtal om användning av upphovsrättsligt skyddade verk med en organisation som företräder ett flertal svenska upphovsmän på området. Genom avtalslicensen får användaren även rätt att nyttja verk av det slag och på de villkor som preciseras i avtalet av upphovsmän som inte är medlemmar av den avtalsslutande organisationen, såväl svenska som utländska. LÄS MER

  3. 8. Avtalslicensens förhållande till konkurrensrätten : När strider utövandet av en avtalslicens mot konkurrenslagstiftningen?

    Master-uppsats, IHH, Rättsvetenskap

    Författare :Jenny Palmroos; [2012]
    Nyckelord :Copyright; licensing agreements chapter 3a 42 a § URL; competition law; abuse of dominant position; Article 102 TFEU; restrictive agreements; Article 101 TFEU; Upphovsrätt; avtalslicens 3 a kap 42 a § URL; konkurrensrätt; missbruk av dominerande ställning artikel 102 FEUF; konkurrensbegränsande avtal artikel 101 FEUF;

    Sammanfattning : Abstract Copyright is designed to not interfere with society's general and overriding interest of effective competition. An effective market competition benefits consumers by lowering prices, raising the quality and expands the range of goods and services. LÄS MER