Sökning: "avtalsrätt marknadsrätt"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden avtalsrätt marknadsrätt.

  1. 1. Går det att ta sig ur? En analys av automatiska förlängningar av avtal mellan näringsidkare och konsument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linda Backman; [2014]
    Nyckelord :Förmögenhetsrätt; avtalsrätt; konsumenträtt; marknadsrätt; oskäliga avtalsvillkor; automatiska förlängningar; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Automatiska förlängningar av avtal innebär att en ny bindningstid inträder om konsumenten inte senast vid viss tidpunkt säger upp avtalet. Att konsumentens passivitet är den omständighet som gör att den nya avtalstiden inträder, har bland annat gjort att sådana förlängningar jämförts med negativ avtalsbindning, vilket svensk rättsordning inte accepterar. LÄS MER

  2. 2. Gränslandet mellan marknadsrätt och avtalsrätt : transaktionstestet gentemot 39 § avtalslagen i teori och praxis

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Tatjana Karlsson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Negativ avtalsbindning : i svensk marknadsrättslig praxis

    Kandidat-uppsats, IHH, Rättsvetenskap

    Författare :Saranda Muriqi; [2011]
    Nyckelord :negativ avtalsbindning; svensk praxis; marknadsdomstolen; avtalsrätt; marknadsrätt;

    Sammanfattning : One fundamental principle in Swedish contract law is that passive acceptance does not constitute a binding acceptance of an offer. Still, business owners use the consumers unknowing of this, and form offers saying passivity will lead to a binding agreement. Business owners are thus trying to “negatively bind” the consumer to agreements. LÄS MER

  4. 4. Character Merchandising - Om de juridiska möjligheterna till ensamrätt för litterära och fiktiva karaktärer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Rasmus Lovén; [2010]
    Nyckelord :Avtalsrätt; Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Character merchandising innebär ett sekundärt utnyttjande av rätten till en karaktär -vare sig denna utgörs av fiktiva reklamfigurer, litterära och kinematografiska karaktärer eller fysiska personer. Genom licensiering av rätten till karaktären kan rättighetshavaren extrahera det fulla värdet av densamme genom att under karaktärens goodwill låta marknadsföra efterfrågade produkter som ligger utanför rättighetsinnehavarens egentliga verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Going Green – Entering a Judicial Grey Zone? Corporate Social Responsibility and the Shipping Business

    Master-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Christina Holmgren; [2010]
    Nyckelord :Maritime Law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Corporate Social Responsibility (CSR) has during the last decade become an increasingly relevant concept. Most Multinational Enterprises (MNEs) have formulated Corporate Codes of Conduct, and many have also joined international initiatives focusing on CSR, such as the United Nations Global Compact. LÄS MER