Sökning: "avvikande barn i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden avvikande barn i förskolan.

  1. 1. Att identifiera sexuellt utsatta barn : En kartläggande litteraturstudie om sexuellt utsatta barns beteendemönster och kännetecken.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linn Johansson; Sanaz Aslani; [2023]
    Nyckelord :Sexuella övergrepp; barn; sociala arenor; beteenden; könsskillnader;

    Sammanfattning : Sexuella övergrepp mot barn är ett såväl nationellt som ett globalt problem som ökat senaste åren. Var femte barn uppskattas idag bli utsatt för sexuella övergrepp och bland dessa utmärkande siffror finns det även ett stort mörkertal då rädsla, skam och skuldkänslor hindrar många barn från att berätta om övergreppen. LÄS MER

  2. 2. “Man har en vision om hur man vill jobba, sen har man verkligheten” : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare i Stockholm arbetar med delaktighet i förskolan för barn i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cassandra Guldberg Grunditz; Sara Al Dabbagh; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; delaktighet; språk; avvikande; förskollärare; närmaste utvecklingszonen; kommunikativa stöttor; konstruktioner; barnperspektiv; barns perspektiv; relationellt perspektiv; stötta; utvecklas; dilemma;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare från olika förskolor i Stockholm beskriver arbetet för att göra barn i behov av stöd delaktiga i förskolans verksamhet. Det teoretiska perspektiv som valts till denna uppsats är det sociokulturella, där tyngdpunkten lagts på att synliggöra betydelsen av socialt samspel för att barn i behov av stöd ska få möjlighet att utvecklas. LÄS MER

  3. 3. Yrkesgruppers uppfattningar om innebörden av begreppet barn i behov av särskilt stöd : Fenomenografisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Tilda Andersson; Rebecka Tikkanen; [2022]
    Nyckelord :Special support; barn i behov av särskilt stöd; special needs; preschool;

    Sammanfattning : Bakgrund Barn som vistas på förskolan har med sig olika erfarenheter och behov som förskollärare behöver tillgodose. Tidigare forskning påvisar hur definitionen av begreppet barn i behov av särskilt stöd är svävande, begreppet ger ett stort tolkningsutrymme för de som verkar inom förskolans kontext. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande lärmiljöer : En intervjustudie utifrån agentisk realism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Erika Larsson; Nadine Bachus; [2022]
    Nyckelord :Förskola; inkluderande lärmiljö; inkludering; lärmiljö; fysisk lärmiljö; agentisk realism; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Det finns rikligt med forskning om både inkludering och lärmiljö. Däremot finns det inte lika mycket forskning om inkluderande lärmiljöer. Den tidigare forskningen visar också att inkluderande lärmiljöer är svåra att definiera. LÄS MER

  5. 5. Uppskjutens skolplikt : En normaliserad särskiljning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Malin Eriksson; Mattias Bågenmark; [2022]
    Nyckelord :Avvikelse; Barn i behov av särskilt stöd; Normalitet; uppskjuten skolplikt; urskiljning;

    Sammanfattning : Abstrakt Studien syftade till att belysa och problematisera hur normalitet och avvikelse konstrueras inom förskolans utbildning och vilka konsekvenser det får för övergången till (sär)förskoleklass för de barn som faller inom kategorin avvikande. Studien har en kvalitativ ansats, data genererades övervägande från fokusgrupper som bestod av förskollärare, barnskötare, verksamhetschefer och specialpedagoger alla med erfarenhet av uppskjuten skolplikt. LÄS MER