Sökning: "avvikelse normalitet och inkludering exkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden avvikelse normalitet och inkludering exkludering.

  1. 1. Lärares uppfattningar av “den ideala samhällskunskapseleven” och dess påverkan på elever med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adna Bekic; Layal Hadrous; [2023]
    Nyckelord :Avvikelser; exkludering; inkludering; makt; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; normalitet; sanktioner; samhällskunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka samhällskunskapslärares syn på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur deras bild av dessa elever påverkas av konstruktionen av normalitet och avvikelse i skolkontexter. Studien inleds med en bakgrundsdel där styrdokument i skolan förklaras och de olika NPF-diagnoserna definieras. LÄS MER

  2. 2. Stänga dörrar eller skapa möjligheter? : En intervjustudie om anpassad studiegång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ylva Grönberg; [2018]
    Nyckelord :anpassad studiegång; särskilt stöd; inkludering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie var att undersöka uppfattningar om anpassad studiegång i avsikt att bidra med ökad kunskap om hur anpassad studiegång används i skolår 7-9 samt vilka möjligheter och utmaningar denna specialpedagogiska åtgärd kan medföra. Syftet var även att undersöka om det är möjligt att anpassad studiegång kan utgöra ett verktyg för ökad inkludering för elever som av olika orsaker inte har förutsättningar och förmåga att delta fullt ut i skolans undervisning. LÄS MER

  3. 3. Normalitet eller avvikelse? : En empirisk undersökning av olika skolaktörers förståelse av fenomenet inlärningssvårigheter hos elev

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mattias Dahlstedt; [2014]
    Nyckelord :grundskola; normalitet; avvikelse; inkludera; exkludera; inlärningssvårigheter; makt och normkritik;

    Sammanfattning : Skolan befinner sig i en kontext där diskussioner om inkludering, exkludering, normalitet och avvikelse ständigt aktualiseras. Frågor som på ett eller annat sätt försätter eleverna ofrivilligt i ett inom eller utanförskap. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande arbetssätt i förskolan : Synen på att arbeta med barn som är i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Angeline Bengtsson; Elin Lundin; [2013]
    Nyckelord :Förskola; inkludering exkludering; barn i behov av särskilt stöd; miljö; pedagogernas betydelse och en skola för alla;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att belysa förskollärares erfarenhe ter av att arbeta inkluderande i verksamheten och även begreppen inkludering och exkludering och hur de kan förstås i en förskola. I studien undersöks det även hur förskollärare resonerar kring möjligheter och hinder i en inkluderande verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Uppfattningar om barn i behov av särskilt stöd och resursfördelningar i skolan

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Åsa Brithell; Ehlena Lundberg; [2007]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; pedagogik; specialpedagogik; lärarperspektiv; resurstilldelning; normalitet; avvikelse; inkludering; exkludering; mål att uppnå i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på begreppet barn i behov av särskilt stöd och hur skolans resurser möter barnens behov. Studien bygger på Foucaults teori om makt som belyser samhällets och lärarnas starka position kring maktutövandet i förhållande till elever och resurser. LÄS MER