Sökning: "avvikelsehantering"
Visar resultat 6 - 10 av 59 uppsatser innehållade ordet avvikelsehantering.
6. Avvikelser – en källa till förbättring : Hur man använder sig av avvikelser och tar del av medarbetares förbättringsförslag för att förbättra sin verksamhet
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : En central del i patientsäkerhetsarbetet inom hälso- och sjukvård är att personalen rapporterar risker och avvikelser som upptäcks i verksamheten. En avvikelse är ett faktum när verksamheten inte når upp till satta mål och krav utifrån lagar, föreskrifter och beslut och kan vara allt från småstrul som tar tid från patientarbete till en allvarlig skada som inträffar (SOSFS 2011:9) Att ständigt arbeta med förbättringar är ett måste för att anpassa verksamheten utifrån nya uppkomna behov krav och förutsättningar. LÄS MER
7. Avvikelsehantering och förbättringsarbete gällande odokumenterade avvikelser inom byggsektorn : Med avseende på hantering av icke dokumenterade avvikelser
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Inom byggbranschen sker det som på många andra arbetsplatser fel och avvikelser, större fel som kostar organisationen mycket pengar men också mindre fel och missar som inte dokumenteras. Hur en organisation hanterar de avvikelser som sker, både stora och små är avgörande och har stor koppling till förbättringsarbetet samt hur man kan ta sig framåt och utvecklas till det bättre. LÄS MER
8. Identifiering av förbättringar inom avvikelsehanteringsprocessen : En fallstudie på ett tillverkande företag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik; Uppsala universitet/Industriell teknikSammanfattning : Alla företag arbetar på ett eller annat sätt med processer, och hur effektiva processflödena är har stor betydelse för ett företags framgång. Avvikelsehantering är en central företagsintern process som ska ombesörja att problem som uppstår åtgärdas och att konsekvenser minimeras, men även säkerställa att företaget drar lärdomar av det som hänt så att problemet inte uppstår igen. LÄS MER
9. Chefers förutsättningar för att lyckas med avvikelsehantering inom äldreomsorgen : En jämförande fallstudie av två kommuner
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknikSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förutsättningarna för första linjens chefer att bedriva ett effektivt arbete med avvikelsehantering med avsikt att utveckla verksamhetens kvalitet och skapa lärande – både inom den egna verksamheten och på organisationsnivå. Två kommunala organisationer som driver särskilda boenden för äldre var föremål för undersökningen. LÄS MER
10. Lastning till leverans, vad kan gå fel? : En fallstudie av kvalitetsbristkostnader och leveranssäkerhet hos Martin & Servera Logistik i Umeå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : För att kunna vara konkurrenskraftig är en hög leveranssäkerhet viktigt för många företag. Leveranssäkerhet är extra viktigt för logistikföretag därför att leverera i rätt tid och till rätt kvalitet utgör deras kärnverksamhet. LÄS MER