Sökning: "böcker för unga vuxna"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden böcker för unga vuxna.

  1. 1. Undervisning och lärande i Harry Potter-böckerna : En litteraturanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Svalstedt; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Harry Potter; Hogwarts; Lärandeteorier; Lärstilsanpassad metodik;

    Sammanfattning : Harry Potter-böckerna är den mest lästa serien inom fantasy-genren och har sålt sammanlagt drygt 450 miljoner exemplar världen över. Tidigare forskning visar att Harry Potter-böckerna tilltalar både barn, unga och vuxna. LÄS MER

  2. 2. FullyBooked - a mobile application that encourages increased reading amongst young adults through functions that support a more confident choice of litterature

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Kajsa Jansson; [2023]
    Nyckelord :grafisk design; UX; unga vuxna; läsning; uppmuntra; användarvänlighet; funktioner; design; applikation;

    Sammanfattning : Undersökningar visar att läsandet stadigt minskar bland unga vuxna i Sverige (SCB, 2017). Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt en app och dess funktioner skulle kunna bidra till att uppmuntra till ökat läsande bland unga vuxna i Sverige. LÄS MER

  3. 3. "Jag vill springa mot något, inte bort" : en religionsantropologisk och religionssociologisk undersökning av Stephen Kings filmserie DET som senmodern övergångsrit.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Liebl; [2022]
    Nyckelord :övergångsrit; ungdomskultur; religion; att bli vuxen; film; tematisk analys; Arnold van Gennep; Thomas Ziehe;

    Sammanfattning : Den snabba samhällsutvecklingen har lett till nya möjligheter, men också nya utmaningar för ungdomar som står på tröskeln till vuxenvärlden. Livet för unga människor idag är i stor utsträckning präglat av val där idéer hämtas från den globala populärkulturen och digitala sociala forum, där detta tjänar som inspiration till att individualisera den egna livsåskådningen och identiteten. LÄS MER

  4. 4. StoryMatch : Att genom en mobilapplikation som rekommenderar böcker baserat på användares befintliga kulturkonsumtion uppmuntra till läsning bland unga vuxna

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Linus Fröberg; [2022]
    Nyckelord :Saknas;

    Sammanfattning : Detta arbete har som syfte att undersöka hur en mobilapplikation kan utformas för att uppmuntra unga vuxna i åldersspannet 18-29 till att påbörja och upprätthålla läsning av skönlitteratur genom att rekommendera böcker baserat på deras befintliga kulturkonsumtion. Mobilapplikationen som utformats har fått namnet StoryMatch. LÄS MER

  5. 5. Null Reference Exception : Serious Games som lärverktyg för spelprogrammering.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Rikard Nilsson; Kevin Kinnunen; [2021]
    Nyckelord :Serious Games; Learning; Didactic Design; Programming; Serious Games; Lärande; Didaktisk Design; Programmering;

    Sammanfattning : I denna artikel kommer vi att gå igenom hur man kan gå till väga med att skapa ett spel somhar syftet att lära ut spelprogrammering. Syftet är att undersöka hur lärandet avspelprogrammering hade kunnat förändras och göras mer tillgängligt genom att använda sigav så kallade Serious Games som undervisningsmaterial. LÄS MER