Sökning: "böcker inom oss om boksamtal"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden böcker inom oss om boksamtal.

  1. 1. "Skönliltteraturen är mitt favoritläromedel" : En studie om hur grundlärare i svenska arbetar med boksamtal i årskurs 4-6

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Zandra Kängström; Angelica Lönn; Magdalena Rydersten; [2020]
    Nyckelord :Booktalk; litteraturetalk; Tengberg’s reading types; Langer’s performance worlds; Chamber’s conversation model; Teacher of Swedish; grade 4–6; Boksamtal; litteratursamtal; Tengbergs läsarter; Langers föreställningsvärldar; Chambers samtalsmodell; svensklärare; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ta reda på hur och varför svensklärare i årskurs 4–6 använder sig av boksamtal i sin undervisning. Tidigare forskning visar många fördelar för elevernas kunskapsutveckling genom att de får samtala om böcker och där är Chambers samtalsmodell i fokus. LÄS MER

  2. 2. ”Fröken, läs för mig” : En intervjustudie om förskollärares arbetssätt gällande högläsning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Elmgren Persson; Anna-Maria Löfdahl; [2020]
    Nyckelord :högläsning; boksamtal; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Högläsning har en given roll i förskolan och i den nya läroplanen som trädde i kraft 1 juli 2019 lyfts högläsningens betydelse för barns språkutveckling fram ytterligare. Att barn tidigt i livet får möta, ta del av och samtala om litteratur gynnar deras språkutveckling och är ett stöd i den begynnande läs-och skrivutvecklingen enligt befintlig forskning inom området. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i förskolan : - En studie om förskollärares arbete med och uppfattningar om högläsningens betydelse.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Antonsson; Hanna Jörgensen; [2019]
    Nyckelord :: Boksamtal; Förskola; Högläsning; Läsmiljö; Pedagogers uppfattningar; Utveckling Lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur sex förskollärare på sex olika förskolor beskriver sitt arbete med högläsning och vilka uppfattningar de har om högläsningens betydelse för barns utveckling och lärande. För att kunna närma oss förskollärarnas egna uppfattningar om högläsningens betydelse och ta del av deras redogörelser för deras arbete med högläsning i förskolans verksamhet, har vi utfört vår undersökning som en kvalitativ intervjustudie. LÄS MER

  4. 4. "Luriga grejer i boken" Årskurs 3 elevers tankar om boksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Malmqvist; [2013]
    Nyckelord :Boksamtal; Chambers; Elevers tankar; flerstämmighet; intervjuer; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att lyfta fram dels elevers egna tankar kring användandet av boksamtal som en undervisningsmetod i klassrummet samt vad eleverna själva tycker om boksamtal. Att presentera elevernas egna tankar och funderingar har varit en viktig del för mig i denna undersökning, då jag känt att elevers tankar kring användandet av vissa undervisningsmetoder ofta inte representeras. LÄS MER

  5. 5. Boksamtalets betydelse : En studie om hur sju pojkar med ett svagt läsintresse upplever boksamtal

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Ola Mårtensson; [2010]
    Nyckelord :Booktalk; fiction; interest in reading; Chamber s approach; Boksamtal; skönlitteratur; läsintresse; Chambers inriktning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pojkar med ett svagt läsintresse upplever boksamtal samt om det främjar deras läsintresse. För att få en uppfattning om hur eleverna upplevde boksamtalen så har jag genomfört kvalitativa intervjuer med eleverna. LÄS MER