Sökning: "böcker och miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 174 uppsatser innehållade orden böcker och miljö.

  1. 1. “Bara vi läser med barnen, det är det viktiga”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Shene Bolvardi; Sara Engström; Martina Olsson; [2024-03-05]
    Nyckelord :Förskola; flerspråkighet; språkutveckling; fysisk högläsning och digital högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med fysisk och digital högläsning i sin verksamhet samt hur de stöttar flerspråkiga barns språkutveckling vid dessa tillfällen. Studien utgår från tidigare forskning samt förskolans läroplan Lpfö (2018) som lyfter fram att förskolan ska arbeta med barns språkutveckling, såväl det svenska språket som barnets modersmål. LÄS MER

  2. 2. Vi har en skrivhörna : Förskollärares reflektion kring utformningen av förskolans fysiska miljö med fokus på barns literacy

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Åsa Rudolfsson; [2023]
    Nyckelord :Early childhood literacy; multimodalitet; literacy; förskolans fysiska miljö; postkvalitativ;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att skapa kunskap kring förskollärares förståelse för förskolans fysiska miljö i relation till barns literacypraktiker. Detta görs genom att undersöka hur några förskollärare reflekterar kring utformningen av förskolans fysiska miljö med fokus på barns literacy. LÄS MER

  3. 3. Öppna en bok och ge barnen hela världen : En studie kring adekvat högläsning för de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Dellgren; Mette Steine; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; miljö och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur miljön har betydelse för barns språkutveckling och hur alternativ högläsning kan utveckla barnens ordförråd och språkutveckling. Detta arbete kommer representera två olika förskolor och är ett utvecklingsarbete i att stödja barn i deras språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. “Högläsning känner jag är litenyckeln in i språkvärlden” : En kvalitativ studie om förskollärares motiv tilloch tillämpning av högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Condrup; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; literacy; visual literacy; literacy practice; literacy events.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks det vad förskollärarna har för motiv med högläsningen samt hur dearbetar med den ur ett språkutvecklings perspektiv genom semistrukturerade intervjuer. Detinsamlade materialet analyseras sedan ur en tematisk analysmetod där egna teman skapas.Studien utgår ifrån ett läroplansmål. LÄS MER

  5. 5. "Tjejer kan inte spela fotboll" : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om traditionella könsroller och deras arbete för att motverka det.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filippa Strömbom; Lina Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Förskola; könsroller; förskollärare; arbetssätt; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap genom att undersöka hur förskollärare talar om traditionella könsroller samt hur de arbetar för att motverka könsroller i förskolans miljö.Studien grundar sig i frågeställningarna: ”Hur talar förskollärare om traditionella könsroller inom förskolan?” och ”Hur beskriver förskollärarna att de arbetar för att motverka traditionella könsroller i förskolan?”. LÄS MER