Sökning: "böcker som läromedel i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden böcker som läromedel i matematik.

  1. 1. Digitala läromedel i matematikundervisningen.En undersökning som visar hur delaktighet, motivation, inlärning och analysförmåga påverkas vid användning av digitala läromedel i utforskande samtal under matematikundervisningen.

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Lahdo Evelin; [2021]
    Nyckelord :Digital teaching materials; exploratory conversations; mathematics; primary school; Digitala läromedel; utforskande samtal; matematik; grundskola;

    Sammanfattning : Inom skolvärlden har traditionella läromedel såsom böcker, papper och pennor alltid varit en förutsättning för att en lektion skall hållas. Idag lever vi i en mer digitaliserad värld med mycket teknik som både underlättar och effektiviserar vår vardag. LÄS MER

  2. 2. Att främja begreppslig förståelse inom matematik med hjälp av Mentimeter : Hur en Mentimeter-modul kan designas utifrån didaktiska principer och möjliggöra ett formativt arbetssätt inom matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anton Hallin; Andreas Tuomiluoma; [2021]
    Nyckelord :Formative assessment; Mathematical concepts; Conceptual understanding; Mentimeter; Design-based research; Formativt arbetssätt; Matematiska begrepp; Begreppslig förståelse; Mentimeter; Designbaserad forskning;

    Sammanfattning : Undervisning och lärande är grundbultar i ett modernt demokratiskt samhälle. Dessa aktiviteter sker i stor utsträckning av lärare vilka bär ansvaret för att utbilda framtidens generationer. LÄS MER

  3. 3. Analys av läromedel i matematik för lågstadiet : - med fokus på delnings- och innehållsdivision

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nariman Salame; Fitore Bislimi; Linneá Arven; [2021]
    Nyckelord :Matematik; division; delningsdivision; innehållsdivision; läroböcker; kritiska aspekter och variationsteorin.;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att granska hur aspekterna innehålls- och delningsdivision är fördelade i tre olika läroböcker. Fokus ligger i att analysera introduktion, behandling och kritiska aspekter inom delnings- och innehållsdivision. Läroböckerna som används i studien är riktade till årskurs två och tre. LÄS MER

  4. 4. Digitala läromedel i matematik – praxeologier inom subtraktion och dess uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Elin Nilsson; Michelle Nilsson; [2021]
    Nyckelord :digitala läromedel; grundskolans tidigare år; matematik; subtraktion; uppgiftstyper; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Detta examensarbete består av en analys av tre digitala läromedel inom matematik för årskurs 3. Tillämpning av analoga böcker är den tradition som visats sig vara dominerande inom svensk matematikundervisning. Däremot ser forskare en ökning vad gäller digitala läromedel på marknaden. LÄS MER

  5. 5. ”Som en lärare… fast i boken” En kvalitativ studie om introduktionsrutor i grundläggande matematikböcker för årskurs 7-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Nordin Skoglund; Terese Fahlgren Wallskog; [2020-01-15]
    Nyckelord :Introduktionsrutor; Missuppfattningar; Bråkräkning; Matematik; Läroböcker; Kvalitativ textanalys; Fokusgrupper;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur grundläggande läroböcker i matematik för högstadiet kan undvika att eleven får missuppfattningar eller till och med kan korrigera sina eventuella tidigare missuppfattningar inom bråkräkning. Syftet var också att få en uppfattning om hur eleverna använder introduktionsrutorna och vad eleverna lär sig av innehållet. LÄS MER