Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Parasporten och dess betydelse i samhället : En kvalitativ studie om arbetet kring att få fler personer med funktionsnedsättning att börja idrotta

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Elin Bragnum; Patrick Mallengren; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Vilken betydelse har organiserad idrott för gymnasieungdomar i årskurs 2 och 3?

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Malin Gudmundson; Jim Stahre; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna intervjustudie är att undersöka den organiserade idrottens betydelse för idrottande ungdomar i årskurs 2 och 3 i gymnasiet. Studien undersöker vad som motiverar ungdomarna till att idrotta på fritiden. LÄS MER

  3. 3. Paraidrottares upplevelse av motivation till att idrotta -en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Edwin Taws; Fredrik Lindberg; [2023]
    Nyckelord :Physical disability; motivation; paraatheltes; self-determination theory; social support; Fysisk funktionsnedsättning; motivation; Paraidorttare; Självbestämmandeteori; socialt stöd;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study was to study and examine what motivates paraatheltets who practice wheelchair sport to perform sports and exercise. The two questions of the study was how is the motivation of wheelchair athletes with physical impairment for sport and exercise affected based on the three psychological needs? How is the para-athlete’s sporting participation and performance affected by social support? In order to adequately answer the purpose of the study and its questions, semi-structured interviews were conducted (Smith & Sparkers, 2018). LÄS MER

  4. 4. Idrottens mening för barn och unga och var man hittar den : En kvantitativ enkätundersökning om vilka faktorer inom idrott som skapar sammanhang hos elever

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sebastian Strömberg; Mohsen Daryaei; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka vad som lockar barn och unga till att vara aktiva och vad som krävs för att de ska stanna kvar vid att vara fysiskt aktiva. Studien syftar också till att se elevernas upplevda känsla av sammanhang när det kommer till dels ämnet idrott och hälsa, men även om att ha en aktiv livsstil utanför skoltid. LÄS MER

  5. 5. En undersökning om Idrott- och hälsolärarens möjlighet att motivera

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johan Svensson; Gustaf Svensson; [2019]
    Nyckelord :Motivation; PE-teacher; Idrott; Skola; Fysisk aktivitet; Fritid;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att lyfta fram teorier kring vad som motiverar elever till fysisk aktivitet samt hur stor påverkan lärare i idrott och hälsa har i att eleven fortsätter vara fysisk aktiv utanför skolan. Vår huvudfråga är: Hur stor påverkan anser elever i gymnasiets att idrottslärare haft på elevernas motivation till fysisk aktivitet? Vi har även utifrån denna huvudfråga arbetat fram tre mindre frågeställningar som skall hjälpa oss att ge svar på huvudfrågan. LÄS MER