Sökning: "börsnoterade företag kommunikation"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden börsnoterade företag kommunikation.
1. Företags användande av CSR-decoupling : - En jämförelse mellan amerikanska och västeuropeiska börsnoterade företag
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : Det har blivit allt mer viktigt för företag att ta ansvar inom områdena miljö, ekonomi och samhälle. Företag använder sig av CSR-kommunikation för att visa vilka handlingar de vidtar för att uppfylla dessa förväntningar och erhålla legitimitet. Det förekommer dock att CSR-kommunikationen inte överensstämmer med verkligheten. LÄS MER
2. En kartläggning av det föränderliga : CSR-rapportering i årsredovisning från svenska börsnoterade företag
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: CSR är ett koncept under ständig förändring med spridda definitioner. Då det är ett frivilligt ansvarstagande skiljer sig rapporteringen åt mellan olika aktörer. Kunskap om rapporten för CSR är bristfällig och behöver fördjupas genom studier av karaktäristika vilka kan påverka graden av rapportering. LÄS MER
3. Ordning och reda : Intern styrning och kontroll, COSO Internal Control – Integrated Framework i praktiken
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Under årens gång har det inträffat flera företagsskandaler. Det har sett bra ut på ytan men insidan har visat motsatsen. Fasaden kollapsar till följd av bristande kontroll. Intern styrning och kontroll och COSO:s Internal Controll – Integrated Framework blir allt mer aktuellt för att få ordning och reda. LÄS MER
4. Årsredovisningens påverkan : En studie ur företagens och aktieägarnas synvinkel
Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och ITSammanfattning : Årsredovisning är en lagstadgad finansiell rapport skapad för att ge intressenter inblick i företagens verksamhet. Det finns lagar över vad en årsredovisning bör innehålla för att säkerställa dess kvalitet inför dess intressenter. Trots detta uppmanas aktieägare att vara kritiska i sin läsning av årsredovisningen. LÄS MER
5. Företagskommunikation i sociala medier– En studie av hur börsnoterade företag kommunicerar i de sociala medierna
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att ta reda på hur företag aktivt arbetar med sociala medier utifrån ett kommunikationsperspektiv. Studien ämnar att beskriva och analysera de olika kommunikationsformer som företag bedriver i dessa medier. Metod: Studien tillämpar en abduktiv ansats med ett kvalitativt metodiskt angreppssätt. LÄS MER