Sökning: "börsnoterade företag kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden börsnoterade företag kommunikation.

  1. 1. Företags användande av CSR-decoupling : - En jämförelse mellan amerikanska och västeuropeiska  börsnoterade företag

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Anny Eriksson; Alexandra Boija; [2021]
    Nyckelord :CSR-decoupling; symbolic actions; substantive actions; USA; Western Europe; CEO power; stakeholder demands; CSR-decoupling; symboliska handlingar; substantiva handlingar; USA; Västeuropa; verkställande direktörens makt; intressenternas krav;

    Sammanfattning : Det har blivit allt mer viktigt för företag att ta ansvar inom områdena miljö, ekonomi och samhälle. Företag använder sig av CSR-kommunikation för att visa vilka handlingar de vidtar för att uppfylla dessa förväntningar och erhålla legitimitet. Det förekommer dock att CSR-kommunikationen inte överensstämmer med verkligheten. LÄS MER

  2. 2. En kartläggning av det föränderliga : CSR-rapportering i årsredovisning från svenska börsnoterade företag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Sofie Jakobsson; Ella Werner; [2015]
    Nyckelord :CSR; Business Responsibility; Annual Report; Reporting; Communication; Characteristics; CSR; företagsansvar; årsredovisning; rapportering; kommunikation; karaktäristika;

    Sammanfattning : Bakgrund: CSR är ett koncept under ständig förändring med spridda definitioner. Då det är ett frivilligt ansvarstagande skiljer sig rapporteringen åt mellan olika aktörer. Kunskap om rapporten för CSR är bristfällig och behöver fördjupas genom studier av karaktäristika vilka kan påverka graden av rapportering. LÄS MER

  3. 3. Ordning och reda : Intern styrning och kontroll, COSO Internal Control – Integrated Framework i praktiken

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Jesper Ankeraa; Erik Hallenstål; Erik Le; [2014]
    Nyckelord :COSO; Internal control; Control Environment; Risk; Control Activities; Information; Communication; Monitoring; Performance Management; Corporate Governance; COSO; Intern Styrning och Kontroll; Kontrollmiljö; Risk; Kontrollaktivitet; Information; Kommunikation; Tillsyn; Verksamhetsstyrning; Bolagsstyrning;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Under årens gång har det inträffat flera företagsskandaler. Det har sett bra ut på ytan men insidan har visat motsatsen. Fasaden kollapsar till följd av bristande kontroll. Intern styrning och kontroll och COSO:s Internal Controll – Integrated Framework blir allt mer aktuellt för att få ordning och reda. LÄS MER

  4. 4. Årsredovisningens påverkan : En studie ur företagens och aktieägarnas synvinkel

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Johanne Schou Vassbotn; Linnéa Bergström; [2012]
    Nyckelord :Årsredovisning; marknadsföring; redovisning; företagsekonomi; ekonomi;

    Sammanfattning : Årsredovisning är en lagstadgad finansiell rapport skapad för att ge intressenter inblick i företagens verksamhet. Det finns lagar över vad en årsredovisning bör innehålla för att säkerställa dess kvalitet inför dess intressenter. Trots detta uppmanas aktieägare att vara kritiska i sin läsning av årsredovisningen. LÄS MER

  5. 5. Företagskommunikation i sociala medier– En studie av hur börsnoterade företag kommunicerar i de sociala medierna

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Charlotte Strinnholm; Laura Öwre; [2011]
    Nyckelord :management; Företagsledning; Management of enterprises; Börsnoterade företag; Observationer; Marknadsföring; Sociala medier; Kommunikation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att ta reda på hur företag aktivt arbetar med sociala medier utifrån ett kommunikationsperspektiv. Studien ämnar att beskriva och analysera de olika kommunikationsformer som företag bedriver i dessa medier. Metod: Studien tillämpar en abduktiv ansats med ett kvalitativt metodiskt angreppssätt. LÄS MER