Sökning: "b -uppsatser idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden b -uppsatser idrott.

  1. 1. Komplexiteten i begreppet komplexa rörelser : En fenomenografisk studie om komplexa rörelser inom idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Max Nevhage; Mette Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Kunskap; Komplexa rörelser; Idrott och hälsa; Grundskola; Gymnasieskola; Kvalitativa intervjuer; Tolkning;

    Sammanfattning : I vårt samhälle, i vår roll som lärare förväntas vi tolka, förstå samt lära ut dokument som vi inte är delaktiga i att ta fram. I kursplanen för idrott och hälsa förekommer det en del begrepp som kräver tolkning för att förstås och kunna anpassas i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Mötet mellan idrott och hälsa och nyanlända ukrainska elever : En kvalitativ undersökning om idrott och hälsas möjligheter i mötet med nyanlända ukrainska elever

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oskar Nilsson; Elin Nordwall; [2023]
    Nyckelord :idrott och hälsa; integration; ukrainska elever; nyanlända; etnicitet; mångkulturella parken; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Syfte Uppsatsen syftar till att kvalitativt utforska och diskutera rollen idrott och hälsa ämnet har för nyanlända ukrainska elever och hur inkluderingsarbetet gestaltas i skolan utifrån idrottslärares perspektiv. Forskningsfrågorna var A) Vilka framstående möjligheter och begränsningar har ämnet idrott och hälsa i mötet med nyanlända ukrainska elever? B) Vilka nyckelaspekter framställer idrottslärarna i inkluderingsarbetet med de nyanlända ukrainska eleverna?  Metod Datainsamlingen genomfördes via sex semistrukturerade intervjuer med idrott och hälsa lärare som erhöll erfarenhet av att undervisa nyanlända ukrainska elever. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande undervisning enligt läroplanen i idrott och hälsa för elever med ADHD

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Norberg Wall; Isabelle Ström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av hur de inkluderar elever med ADHD i sin undervisning samt hur anpassad deras undervisning är efter läroplanen. Vi vill kunna besvara forskningsfrågorna: Hur anpassar lärare sin undervisning utifrån läroplanen? På vilka sätt arbetar lärare inkluderande med elever som har ADHD? Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat sex utbildade idrottslärare som har erfarenheter av elever med ADHD diagnos som i dagsläget undervisar på mellanstadiet. LÄS MER

  4. 4. "När jag själv får välja!" : En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av motivation när eleven får göra ett inriktningsval i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hanna Mulder; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; självbestämmandeteorin; idrottspsykologi; SDT; idrottsvetenskap; motivationskvalité; idrottsundervisning; gymnasieskolan; intervention; fria val; intressebaserade val; psykologiska behov;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka om och hur en tvåårig intervention med ett inriktningsval i kursen idrott och hälsa 1 på gymnasiet upplevdes som en behovsstödjande miljö för eleverna. Fyra frågeställningar var centrala för studien: a) Hur beskrev eleverna sina möjligheter att tillfredsställa de grundläggande psykologiska behoven autonomi, kompetens och tillhörighet genom ett inriktningsval? b) Hur beskrev eleverna sin motivationskvalité när de fått genomföra kursen idrott och hälsa 1 genom ett inriktningsval? c) Hur upplevde elevernas lärare interventionens möjligheter att tillfredsställa de psykologiska behoven hos eleverna? d) Hur arbetade elevernas lärare med behovsstödjande ledarskap i sin undervisning i interventionsgrupperna? Metod: Metoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. En studie om golfspelares upplevda krav, barriärer samt resurser under en lyckad junior till senior övergång

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Milorad Tomic; [2022]
    Nyckelord :Transition junior to senior; barriers; demands; resources; coping-strategies; golfers; junior; senior; barriärer; krav; resurser; coping strategier; golfspelare; idrottspsykologi;

    Sammanfattning : Karriärövergång är en process som kan innehålla ett antal krav och barriärer som en idrottare behöver hantera med för att framgångsrikt fortsätta med sin idrott. Syftet med studien var att; (a) undersöka vilka krav och barriärer som svenska golfare upplevde när de genomförde junior till seniorövergången samt, (b) undersöka vilka resurser och coping-strategier som idrottarna använde sig av för att hantera de upplevde kraven och barriärerna. LÄS MER