Sökning: "b- medie och kommunikationsvetenskap"
Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade orden b- medie och kommunikationsvetenskap.
11. "De tänker ju med snoppen" : En kritisk diskursanalys av språkanvändningen kring sexualitet och sexuell njutning i en svensk podcast
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Studien undersöker hur sexualitet och sexuell njutning konstrueras i podcasten Alice & Bianca - Har du sagt A får du säga B. Syftet är att undersöka om podcasten följer de normer kring patriarkala strukturer som finns i samhället, som går att koppla till sexualitet och sexuell njutning. LÄS MER
12. "Maktkampen om public service - ett DR drama i två episoder" : en kvalitativ ideologikritisk textanalys av de mediepolitiska avtalen från 2014 och 2018
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I den här studien blir det kastat ljus på de mediepolitiska avtalen i Danmark och hur det kulturella ramverket för public service-mediet DR blir ändrat mellan dessa. Vi går från ett brett avtal till ett smalt, från allt till nischat och från multikultur till monokultur. LÄS MER
13. Idealet och verkligheten : den skånska lokaljournalistiken
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Informationsspridare, granskare av makten eller förutsättningen för den fria åsiktsbildningen är nyckelbegrepp som ofta beskriver lokaljournalistiken (Nord och Strömbäck 2012:17). Men vad händer när bilden av vad journalistiken borde vara, på ett eller flera plan kolliderar med verkligheten? Uppsatsen undersöker vad som formar lokaljournalistik enligt fyra skånska journalister. LÄS MER
14. "Det är inget fel med att vara homo, men jag är inte homo-homo" : en narrativ textanalys om hur tv-serien Skam förhandlar homosexualitet
L1-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : “Det är inget fel med att vara homo, men jag är inte homo-homo”- En narrativ textanalys om hur tv-serien Skam förhandlar homosexualitet är en B-uppsats författad vårtterminen 2018 av Alice Ekman och Caroline Oscarsson, studenter i Medie- och Kommunikationsvetenskap, Institutionen för kommunikation och medier, vid Lunds universitet. Denna uppsats fokuserar på huvudkaraktären Isak i tv-serien “Skam” och hur den som berättelse framställer hans sexuella identitet. LÄS MER
15. REKLAMEN SOM VET VEM DU ÄR En kvalitativ studie om riktad reklam på sociala medier ur ett integritetsperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT2017 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 46 Antal ord: 18 126 Nyckelord: Riktad reklam, Facebook, Instagram, integritet, övervakning, sociala medier, riktad marknadsföring Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur användare av sociala medier upplever den riktade reklamen ur ett integritetsperspektiv. Teori: Studiens teoretiska ramverk innehåller teori och tidigare forskning om övervakning, integritet, reklam och användning av sociala medier. LÄS MER