Sökning: "b- nordiska språk"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden b- nordiska språk.
1. Godkänner lärare texter med en lägre språklig nivå än tidigare? : En undersökning av språkriktighetsfel i godkända elevtexter från de nationella proven
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : År 2020 sändes Utbildningsradions dokumentär Skrivglappet, vilken gav upphov till en diskussion kring om unga har blivit sämre på att uttrycka sig i text. I dokumentären hävdasatt lärare idag godkänner texter med lägre språklig kvalitet än tidigare. LÄS MER
2. Konnektivbindning i gymnasiets elevtexter : En jämförelse av åren 2002 och 2012
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språkSammanfattning : Konnektiver som men och eftersom är explicita kohesionsmarkörer och därmed viktiga verktyg för att synliggöra hur enskilda meningar är tänkta att hänga samman som en text. Syftet med denna uppsats är att jämföra hur konnektiver används i 40 elevtexter från de nationella proven i Svenska B åren 2002 och 2012. LÄS MER
3. "Det kommer inte på en dans på rosen" : Ungdomars användning av idiom i nationella prov i skolämnena svenska som andraspråk och svenska
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Idiom hör till det svåraste att lära sig i ett språk. Tidigare forskning visar att andraspråksinlärare har svårare att producera idiom än modersmålstalare. LÄS MER
4. En analys av tre uttalssegment i sverigesvenska hos sex finska andraspråkstalare
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I denna studie analyseras uttalet hos unga finska andraspråkstalare, utifrån några kända uttalssvårigheter för finsktalande, för att ta reda på om de verkligen vållar problem, samt se hur uttalsavvikelserna realiseras. Det gäller uttalet av den svenska vokalen /ʉ̟ː/, klusilerna /b/, /g/, /p/ och /k/ och initiala konsonantkluster. LÄS MER
5. Grammatiska metaforer i elevtexter : En studie av högstadieelevers användning av grammatiska metaforer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera förekomsten av grammatiska metaforer (GM) i form av nominaliseringar i elevtexter från det nationella provet i svenska och svenska som andraspråk i årskurs nio. Begreppet GM avser icke-typiska realiseringar av betydelser där GM till exempel kan vara en nominalisering – en process som uttrycks som ett substantiv (ex: tävling, trygghet) istället för ett verb (ex: tävla) eller ett adjektiv (ex: trygg). LÄS MER