Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 262 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Estetiska uttrycksformer som verktyg för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jeannette Martinsson; Safa Ibrahim; Misra Nuru Abdullah; [2024-03-01]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; språkutveckling; sociokulturella perspektivet; lekens betydelse; scaffolding; språk som medierande redskap; estetikens betydelse; fantasi och kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur förskollärare arbetar med estetisk uttrycksform såsom bild, dans, musik och drama för att stödja barns språkutveckling. I vår studie vill vi synliggöra hur förskollärare skapar tillfälle för att främja språkutveckling vid användandet av estetisk uttrycksform. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan i spänningsfältet mellan policy och praktik : En kvalitativ studie om pedagogernas perspektiv på högläsningens roll i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rania Abdelatif; [2024]
    Nyckelord :förskola; högläsning; läroplansteori; pedagoger och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om pedagogernas perspektiv på högläsningens roll i förskolan, samt vilka möjligheter och utmaningar som de upplever i sitt arbete med högläsning. Denna studie har sin utgångspunkt i läroplansteorin för att förstå hur pedagoger i förskolan uppfattar och implementerar läroplanens mål om högläsning och vilka faktorer som påverkar pedagogernas möjligheter i sitt arbete med högläsning. LÄS MER

  3. 3. Får alla barn lika möjligheter att utvecklas?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Charlotte Eriksson; [2023-10-19]
    Nyckelord :normer; kön; ålder; utmanande lek; miljöer; kulturer; lärande; social utveckling; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Med olika uppfattningar bland vuxna kring lek som kan uppfattas som utmanande samt forskning som talar olika om ålder och kön i förhållande till utmanande lek skapar detta ett problem eftersom barns intressen och behov är viktiga inom fritidshemmets verksamhet (Skolverket, 2022). Lärare och personal från de olika verksamheterna möts och ska samverka och ge eleverna samma möjligheter till lek och lärande utan att eleverna utsätts för diskriminering (Svaleryd & Hjertson, 2018; SFS: 2018:1197; Skolverket, 2022). LÄS MER

  4. 4. Magin i estetiskt skapande : En kvalitativ intervjustudie om skapandets möjligheter för barn med Autismspektrumtillstånd (AST)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Nordström; [2023]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd AST ; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF ; extra anpassningar; särskilt stöd; hemmasittare; estetiskt skapande; bild; slöjd;

    Sammanfattning : Antalet hemmakämpare ökar i vårt samhälle, barn som mår så dåligt att de inte klarar av att gå till skolan. Många av dessa är barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, bland annat AST som ofta har svårigheter med både kognitiva och sociala förmågor. LÄS MER

  5. 5. “Faktiskt, jag blev inspirerad av Zlatan.” : En kvalitativ studie om afghanska ensamkommande barns etablering i Sverige, de bidragande faktorerna, ungdomarnas upplevelser och drivkrafter

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Murtaza Nazari; Kasim Husseini; [2023]
    Nyckelord :Unoccompanied children; Social work; Establishment; Socialservices; Youth; Unoccompanied children’s experiences; Asylum seeker; Support and efforts and stay permit; Ensamkommande barn; Socialt arbete; Etablering; Socialtjänst; Ungdomar; Ensamkommande barns upplevelser; Asylsökande barn; Stöd och insatser och uppehållstillstånd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på de bidragande faktorerna för etableringen av afghanska ensamkommande barn i det svenska samhället och därmed bidra till kunskapsutveckling om målgruppens behov hos yrkespersoner som kommer i kontakt med dessa barn. En kvalitativ metod har applicerats på studien. LÄS MER