Sökning: "bARNS SKAPANDE"

Visar resultat 16 - 20 av 262 uppsatser innehållade orden bARNS SKAPANDE.

  1. 16. Barns kommunikation genom teckningar : En studie i hur bildsamtal med barn om deras teckningar kan påverka hur pedagoger förstår barns kommunikation genom teckningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Märta Ruus; [2022]
    Nyckelord :preschool; picture-talk; Semiotics; visual literacy; pictorial development; förskola; bildsamtal; Semiotik; visuell litteracitet; bildspråklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att ge insikt i hur barn kommunicerar genom sina teckningar och vilken nytta pedagoger kan få av bildsamtal med barn om deras teckningar för att verkligen förstå vad det är barnet vill kommunicera. Undersökningen gjordes i form av en kvalitativ webbenkät med kvantitativa inslag som skickats ut till ett urval av pedagoger. LÄS MER

  2. 17. Meningskapande i lek : En kvalitativ studie om gemensamma meningsskapande via material, barns lek med fokus på språkutveckling och pedagogiska arbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Adam Alsayfi; Siti Asiyah Haag; [2022]
    Nyckelord :Material artefakter; mediering; proximal utvecklingzon; stöttning; språk; lek; meningsskapande; relationkompetens;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa intervjustudien som genomfördes med förskole-rektorn har med syfte på ett fördjupat sätt för att förstå hur pedagogerna arbetar med olika material för att stödja barnens meningsskapande. Samt studerar vi hur pedagogerna stödjer barnens lek för att utveckla språkliga färdigheter. LÄS MER

  3. 18. Samspelets betydelse för en språkfrämjande lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mathilda Pehrsson; Elisabeth Ohlsson; [2022]
    Nyckelord :Emergent literacy; Literacy; Literacyevent; Literacy practice; Interaction; Scaffolding; Language disorder; Literacitet; Samspel; Scaffolding; Språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar för att skapa en lärmiljö som främjar barnens språkutveckling. Studien fokuserar på hur pedagogerna använder lärmiljön och litteraturen för att stötta barn i språklig sårbarhet. LÄS MER

  4. 19. Barns självkänsla, självbild och tilltro till den egna förmågan : Förskollärares föreställningar om arbetet med barns självkänsla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :jennifer lindroos; Sara Hagberg; [2022]
    Nyckelord :Child vision; Preschool teacher s approach; Influence and Participation; Self-esteem; Trust.; Barnsyn; Förskollärares förhållningsätt; Inflytande och Delaktighet; Självkänsla; Tilltro;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur förskollärare erfar sina möjligheter att påverka barns självkänsla. För att bidra med ökad kunskap och förståelse kring arbetet med att stärka barns självkänsla, då det påverkar barns inflytande och delaktighet i sin vardag som är en del av förskolans demokratiuppdrag. LÄS MER

  5. 20. Uppfattningen av barns platsskapande i kommunal planering : en fallstudie av hur två svenska kommuner planerar för och med barn i en urban miljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Louise Uddenäs; [2022]
    Nyckelord :Barns platsskapande; barns platser; barnvänliga miljöer; hållbar stadsutveckling;

    Sammanfattning : Platsskapande syftar på processen där individen bygger en relation till den fysiska miljön av en plats. Barns sätt att se och skapa platser på är flexibelt och mjukt i sitt uttryck, till skillnad från vuxenvärldens strikta konstruktioner av plats, och platsskapande är en väsentlig aspekt för barn att upptäcka och förstå sin omvärld. LÄS MER