Sökning: "badort"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet badort.
1. Vad berättar en badort? : Ideologi, materia och mening i HSB:s Årsta havsbad
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : The Swedish cooperative housing company, known as HSB, was formed in 1923 as a result of a nationwide mobilization of tenants from mid 1800’s and forward. In 1929, they entered a new area of production by the planning and creation of Sweden’s first cooperative seaside resort, named Årsta havsbad. LÄS MER
2. Arkipelagens Arkitektur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/ArkitekturSammanfattning : Arkipelagens Arkitektur utforskar hur ny arkitektur kan relatera och knyta an till en traditionell och stadsspecifik kontext. Examensarbetet utgår från den pittoreska skärgårdsstaden Trosa. Staden blev en badort i början av 1800-talet och formades efter badgästernas behov och intressen. LÄS MER
3. Beach Nourishment at Faxe Ladeplads in Zealand, Denmark
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Teknisk vattenresursläraSammanfattning : The recent beach nourishment performed at Faxe Ladeplads in Zealand, Denmark was established with the objective to reduce wave overtopping onto the adjacent road and also aimed to restore a beach for recreation. During the time that the nourishment has been in place, the appearance of the beach has changed significantly compared to when it was initially restored. LÄS MER
4. Beddinge Havsbad
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : My thesis was initiated in a face where I had a chosen site which I feel both love and hate towards. This paradox motivated me to form a future plan for this place. The love I feel lays in a form of projected memory of a place which today not feels more then just an abandoned place. LÄS MER
5. Resan går till Halland! : En fallstudie av Hallands Turisttrafikförbund och bilden av Halland utifrån ett turismhistoriskt perspektiv.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Under 2000-talet har turistnäringen utvecklats till en av världens största näringar och har en stark ekonomisk tillväxt. Som en följd av detta har orter och platser behövt marknadsföra sig själva i allt större grad för att kunna bli konkurrenskraftiga turistdestinationer. LÄS MER