Sökning: "bakgrund till förintelsen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden bakgrund till förintelsen.

  1. 1. Historieundervisning i känsliga ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filippa Engström; Mejdina Seljimi; [2023]
    Nyckelord :historieundervisning; historielektioner; kontroversiell; känsliga områden; känsliga ämnen;

    Sammanfattning : Alla historielärare kommer någon gång att undervisa i känsliga ämnen. Varje elev har en egen uppfattning kring vad som är känsligt för dem, vilket alla lärare bör ta hänsyn till. Detta arbete kommer handla om vad forskning säger om känsligheten i historieundervisningen i Europa. LÄS MER

  2. 2. Abrahamitiska religioner i svenska läromedel, 1994-2020 : Hur religionerna skildras gentemot varandra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jens Köhler; Drilon Istrefi; [2023]
    Nyckelord :School; Education; Inclusion; Religion; Religions; Belief; Background; Equality; Multicultural; Diverse; Classroom; Abrahamic; High School.; Skola; Utbildning; Inkludering; Religion; Religioner; Trosuppfattning; Bakgrund; Likvärdighet; Mångkultur; Diversifierat; Klassrum; Abrahamitiska; Högstadie.;

    Sammanfattning : I svenska läromedel för religionskunskap på högstadienivå är det vanligt att de “abrahamitiska religionerna” behandlas för att ge eleverna en ökad förståelse för religiös mångfald och främja interreligiös tolerans. Tyvärr finns det dock tendenser där islam och judendom framställs som "den andre" i förhållande till kristendomen. LÄS MER

  3. 3. Värdeladdade områden i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Robin Hembo; Emil Eskilsson; [2021]
    Nyckelord :bedömning; Förintelsen; ifrågasättande; kritiskt tänkande; motivering; planering; undervisning; värdegrund; värdeladdade områden;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur historielärare planerar, genomför och bedömer sitt arbete med värdeladdade områden för att uppmuntra eleverna till ifrågasättande utan att elevernas uttalanden strider mot värdegrunden. Vi använder tre stycken frågeställningar: "Hur planerar, genomför och bedömer historielärare arbetet med värdeladdade områden?", "Tillåts elever förhålla sig ifrågasättande till Förintelsen?" och "Hur motiverar lärarna sina metodiska och didaktiska val gällande arbetet med värdeladdade områden?". LÄS MER

  4. 4. Nazism i demokratins högborg - Nazismens påverkan på svensk juridik under perioden 1920-1945

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Johannes Ek; [2014]
    Nyckelord :andra världskriget; rättshistoria; nationalsocialism; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om hur den svenska lagstiftningen påverkades av den nationalsocialistiska utvecklingen som skedde i Tyskland under åren 1920 – 1945. Den antar ett historiskt utvecklingsperspektiv och är uppdelad i två delar. LÄS MER

  5. 5. Tillämpningen av begreppet Responsibility to Prevent : En studie av Förenta Nationernas säkerhetsråds agerande under den arabiska våren i Syrien 2011-2012 utifrån begreppet Responsibility to Prevent

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Johan Rundell; [2013]
    Nyckelord :Förenta Nationernas säkerhetsråd; Responsibility to Prevent; Mänskliga rättigheter; Den arabiska våren i Syrien; Det internationella samhället;

    Sammanfattning : I diskussionen kring hur stater bör förhålla sig till varandra när främmande människor i andra stater utsätts för lidande av sin egen statsledning ställs ofta idéer om globala humanitära rättigheter, som utvecklats efter andra världskriget och förintelsen, emot normer om staters okränkbarhet och principen om att inte intervenera i andra staters interna verksamhet. Syftet med detta arbete är att undersöka i vilken utsträckning begreppet Responsibility to Prevent tillämpats i FN:s säkerhetsråds agerande under en samtida konfliktsituation, detta med bakgrund i utvecklingen av det nya tankesättet med global humanitär rätt som ett gemensamt internationellt ansvar. LÄS MER