Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Variationer i estetiskt lyssnande : nio gymnasieelevers verkliggörande av Wéi biān sān jué

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Kristofer Svensson; [2023]
    Nyckelord :estetiskt lyssnande; fenomenografi; gǔqín; lyssningsmodus; musikupplevelseanalys;

    Sammanfattning : Utifrån syftet att undersöka de variationer som finns i hur gymnasieelever lyssnar på musik presenterar detta arbete analyser av de beskrivningar som nio gymnasieelever gör av sina lyssningsupplevelser av qínstycket Wéi biān sān jué. Analyserna sker utifrån en syn på estetiska (icke-analytiska) lyssningsmodus som icke-dualistiska–något som lyssnare stämmer sig till och verkliggör snarare än lyssnar på. LÄS MER

  2. 2. Undersökning av datormusklicks anpassning till takten i bakgrundsmusik

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Martin Khil; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study is connected to the project Sonification of Goods in Stores, which aims to prevent retail theft. The goal was to investigate whether or not test subjects timed their computer mouse clicks in relation to background music. It builds upon other experiments on adaptation to external rhythms. LÄS MER

  3. 3. Effekten av rytmisk komplexitet av bakgrundsmusik på uppmärksamhetsförmåga

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Victor Sandahl; Molly Gidfors Haraldsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : It is common to play music in the background while studying or working, and plenty of research exists that shows it improves performance. But the reason for why it is favorable seems to be unknown. There is a proven connection between the rhythmic complexity of background music and the enjoyment of the listener. LÄS MER

  4. 4. ”Vi har väldigt mycket grejer här, men det är alla olika känslor” : En undersökning om bakgrundsmusik i bildsalen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Emilie Aperia; [2022]
    Nyckelord :musik; subjekt; grit; stå i dialog; groove;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fenomenet bakgrundsmusik i bildklassrum och hur elever upplever att detta inverkar för möjligheterna att arbeta med sitt skapande. Detta görs då fenomenet är vanligt förekommande. Min studie utgick från en fenomenologisk ansats för att få syn på hur elever upplever ett fenomen. LÄS MER

  5. 5. Ambient musik : En undersökning om spatial musik som klingande arkitektur

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Jens Milveden; [2022]
    Nyckelord :Sonic; Spatial; Ambient; Architecture; John Cage; Brian Eno; Dobewall; Erik Satie; Music; Soundscape; Generative; Music For Airports; Furniture Music; Indeterminacy; Ambience; Space; Acoustics; Sound; Installation; Audiovisual; Atmosphere; Landscape; Muzak; Background Music; Musica Mundana; Voicelanding; Phenomenology; Spatial; Ambient; Arkitektur; Musik; John Cage; Brian Eno; Dobewall; Erik Satie; Musica Mundana; Voicelanding; Ljudlandskap; Generativ; Möblemangsmusik; Indeterminism; Ambiens; Rumslighet; Akustik; Installation; Ljudinstallation; Audiovisuell; Atmosfär; Landskap; Muzak; Bakgrundsmusik; Fenomenologi;

    Sammanfattning :  ”Ambient Music”, established and described by its ”creator” Brian Eno, has become a term with a wide range of uses - as generative music, in sound- and audiovisual art installation, a mediated ”sound” of a genre through albums and artists to plug in to during your daily walk - as well as any imaginable association with the term connected to public, spatial or virtual ambience. Through the liner notes of the genres original albums (Ambient 1: Music For Airports of 1978, and to some extent Discreet Music of 1975) it is clear though that the original idea is more related to listening to your own spatial awareness as a form of music rather than a following of certain sounds and conventions that the term has been associated with. LÄS MER