Sökning: "bakomliggande faktorer till konsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden bakomliggande faktorer till konsumtion.

  1. 1. Studenters bakomliggande faktorer gällande konsumtion av hållbara livsmedel

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alva Wassholm; Frida Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :Hållbara livsmedel; hållbar utveckling; hållbar konsumtion; bakomliggande faktorer; studenter; Theory of planned behaviour; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det är bevisat att en stor del av hushållens utsläpp är från matkonsumtionen och därmed grundas denna studie i ett samhällsproblem om hur matkonsumtionens skada på planeten kan minskas. Tidigare forskning har genom kvantitativa metoder identifierat motiv till eller från konsumtion av hållbara livsmedel men det saknas forskning för vad som ligger bakom dessa motiv. LÄS MER

  2. 2. Konsumentens köpbeslut inom second-hand mode : En kvalitativ studie om motiv och upplevda risker vid second-hand konsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nina Johansson; Nike Thanner; [2023]
    Nyckelord :Second-hand fashion; Sustainability; Consumption; Purchasing decisions; Means-end Chain Theory; Perceived risk; Responsibility; Focus group interview; Second-hand mode; Hållbarhet; Konsumtion; Köpbeslut; Teorin om Medel-Mål Kedjan; Upplevd risk; Ansvar; Fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka faktorer som påverkar konsumentens köpbeslut inom second-hand mode. Med tanke på hållbarhet och dess aktualitet så är det ett ämne som är intressant att forska vidare på. LÄS MER

  3. 3. NYHETSUNDVIKARE ELLER SELEKTIV - En kvalitativ studie om varför människor väljer bort traditionella nyheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johanna Petersen; Ahmed Hanic; [2021-03-04]
    Nyckelord :Nyhetsundvikare; nyhetsmedieundvikare; nyhetskonsumtion; Folk theories; Uses and gratification theory; intervjustudier.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka varför människor väljer att ofta eller ibland avstå från traditionella nyheter genom att skapa en förståelse för de resonemang, avsikt och behov en nyhetsmedieundvikare har. Teori: Uses and gratification theory. Folk theories. Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Konsumtion i kris: En kvalitativ studie om människors förhållningssätt till konsumtion under coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Azra Merdanovic; Alexander Mozaffari; Tim Roslund; [2020]
    Nyckelord :Coronapandemin; Kriskonsumtion; Konsumentbeteende; Förhållningssätt; Värderingar; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Konsumtion i kris: En kvalitativ studie om människors förhållningssätt till konsumtion under coronapandemin Seminariedatum: 2020-06-04 Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Azra Merdanovic, Alexander Mozaffari & Tim Roslund Handledare: Peter Svensson Nyckelord: Coronapandemin, kriskonsumtion, konsumentbeteende, förhållningssätt, värderingar. Syfte: Att bidra med förståelse över hur människor förhåller sig till konsumtion under coronapandemin. LÄS MER

  5. 5. Gapar unga konsumenter efter hållbara livsmedel? - En kvalitativ studie av möjliga gap i köpprocessen och dess bakomliggande faktorer vid ungas konsumtion av hållbara livsmedel

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sandra Persson; Viktor Fanedl; Mikaela Vanselius; [2020]
    Nyckelord :Hållbar konsumtion; Livsmedel; Gap; AIDA-modellen; Konsumentbeteende; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Gapar unga konsumenter efter hållbara livsmedel? - En kvalitativ studie av möjliga gap i köpprocessen och dess bakomliggande faktorer vid ungas konsumtion av hållbara livsmedel Seminariedatum: 2020-06-03 Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP Författare: Viktor Fanedl, Sandra Persson och Mikaela Vanselius Handledare: Nikos Macheridis Syfte: Uppsatsen syftar till att skapa en förståelse för var gap uppstår i köpprocessen, hur olika faktorer påverkar uppkomsten av dessa gap och vilken betydelse dessa faktorer har i förhållande till varandra, vid konsumtion av hållbara livsmedel hos hållbarhetsintresserade unga i åldern 18-29 år. Metod: Studien har en kvalitativ forskningsmetod med en abduktivt forskningsansats. LÄS MER