Sökning: "balans barn förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden balans barn förskolan.
1. Förskollärares kunskap om barns sexualitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Denna studie har för avsikt att ta reda på hur förskollärares uppfattning och normer kring barns sexualitet i förskolan. Barns sexuella utveckling är biologiskt medfött och universell, men normer och samhälleliga förändringar kan påverka hur den hanteras. LÄS MER
2. Förskollärares syn på hur leken kan stimulera barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I förskolan är lek och språk en stor del av barnens vardag. Forskningen anser att lek är det främsta verktyget barnen kan använda sig av för att utveckla sitt språk. I leken får barnen chans att använda sin kommunikation och på så sätt träna sin språkutveckling. LÄS MER
3. “Det är en sån här fingertoppskänsla!” : en studie om blyga barns inflytande, ur förskollärares perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : This study is based on preschool teachers' descriptions of shy children's influence in preschool activities. The purpose of the study is to investigate what influence shy children have in preschool, from the preschool teacher's perspective. LÄS MER
4. Införandet av digitalisering i Förskolan : - Förskollärares uppfattning om nuvarande Normer och Praxis
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna forskningsstudie syftar till att analysera förskollärares uppfattning i samband med införandet av digitala teknologier inom förskoleverksamheten samt undersöka hur dessa attityder och beteenden påverkas av etablerade normer och riktlinjer inom förskolan. Studien besvarar frågeställningarna om hur förskollärare anpassar sig till den ökande digitaliseringen, hur de förhåller sig till införandet av digitala verktyg, samt vilka konflikter och dilemman som uppstår mellan traditionella pedagogiska normer och de möjligheter som digitala verktyg erbjuder inom förskolan. LÄS MER
5. Relationskompetens i förskolan : En fördjupning i förskollärares förståelse och praktik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Bland förskollärares många uppdrag ingår ansvaret för att varje barn utvecklar förtroendefulla sociala relationer, vilka utgör en central del av den pedagogiska relationen. Dessa relationer har avgörande betydelse för barns utveckling och deras framtida framgång i skolan. LÄS MER