Sökning: "balanserade styrkort finansiella perspektivet"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden balanserade styrkort finansiella perspektivet.
1. Balanserade styrkortet och bostadsbolag : En jämförande studie mellan kommunala och privata bostadsbolag
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Användandet av PMS och olika styrmedel är föremål för ständig diskussion. Ett populärt verktyg inom styrning är det balanserade styrkortet, som kombinerar finansiella mål med ickefinansiella mål. Dessa mål fastställs och verkställs utifrån en organisations strategi. LÄS MER
2. Prestationsmått inom svensk kollektivtrafik
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: Prestationsmätning är en viktig del av ekonomistyrning och mätningarna ser olika ut beroende på organisation. Inom offentlig verksamhet har intresset för prestationsmätning ökat i och med New Public Management-idéerna (NPM). LÄS MER
3. Balanserat styrkort inom hälso- och sjukvården : Bidrar det till ett gemensamt språk och en helhetsbild?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : I samband med en omorganisation av hälso- och sjukvården i Region Gävleborg där bland annat fyra divisioner bildades infördes det balanserade styrkortet som styrverktyg i verksamheten. Styrkortet var ett intressant verktyg för hälso- och sjukvården då det inkluderar såväl finansiella som icke-finansiella aspekter. LÄS MER
4. Balanserat styrkort i en kvasimarknad : Möjligheter och svårigheter att styra en hälso- och sjukvårdsorganisation mot balans
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker balansen mellan det balanserade styrkortets perspektiv i en hälso- och sjukvårdsorganisation verksam på en kvasimarknad. Studien har haft sin utgångspunkt i Uppsala läns landstings primärvård. Resultatet har visat att det finns både möjligheter och svårigheter att balansera styrkortets perspektiv. LÄS MER
5. Prestationsmätning inom kundklagomålsprocessen: En studie av försäkringsbranschen
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Bakgrund: Det har blivit allt viktigare för företag att ha en miljö som skapar starka kundrelationer och tillfredsställda kunder. En god hantering av kundklagomål kan leda till ökad kundlojalitet, en mer positiv attityd bland kunderna samt en högre andel återköp. LÄS MER