Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Är den fria leken någonsin fri? : En intervjustudie om förskollärares roller i fri lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Natali Källman; Jacqueline Svensson; [2024]
    Nyckelord :Play; preschool teachers involvement; free play; preschool teachers approach; Lek; förskollärares roll; fri lek; förskollärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad för uppfattningar förskollärare har om sin närvaro i den fria leken i förskolan. Leken är en viktig beståndsdel i barnens livi förhållande till deras lärande. LÄS MER

  2. 2. Dokumentation utan att bedöma barn: en diffus balansgång : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av bedömning i dokumentationsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Nina Alverönn Hartelius; Jennie Önnelind; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; dokumentation; utvecklingssamtal; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper kring hur förskollärare beskriver bedömning i dokumentationsarbetet i förskolan. För att exemplifiera detta valdes att fokusera på dokumentation inför ett utvecklingssamtal. LÄS MER

  3. 3. Utmaningar med dokumentation i förskolan : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Kristiansson; Stina Lindelöf; [2022]
    Nyckelord :dokumentation; förskola; kunskapsöversikt; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt tar utgångspunkt i skrivningarna om dokumentation i läroplanen för förskolan Lpfö 18. Att dokumentera samt kritiskt granska barns individuella utveckling och lärande samtidigt som utvärdering av den egna verksamheten fokuseras, har visat sig vara en svår balansgång. LÄS MER

  4. 4. Varje enskilt barn är i behov av anknytning och trygghet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar kring arbetet med barns anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Hedström; Annika Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; Barn; Förskola; Förskollärare; Relationer; Trygghet;

    Sammanfattning : Den här studien, med en kvalitativ forskningsansats, syftar till att undersöka hur nio förskollärare beskriver sitt arbete kring barns anknytning i förskolan. Vi har valt att genomföra nio semistrukturerade intervjuer med förskollärare på fem olika förskolor i två olika kommuner. LÄS MER

  5. 5. "Det är en balansgång som ibland kan vara svår" : En kvalitativ undersökning om förskollärares syn på fri lek och undervisningsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amanda Lindström; Johanna Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare ser på sammanflätningen mellan den fria leken och undervisning i förskolan samt hur de beskriver att de själva sammanflätar fri lek och undervisning i praktiken. Studiens teoretiska ramverk utgörs av den utvecklingspedagogiska teorin då den tar upp hur lek och undervisning sammanflätas utifrån barns intresse samt en vetenskaplig ansats i metoden som är socialkonstruktionism genom self-report. LÄS MER