Sökning: "balansgång i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden balansgång i förskolan.

  1. 11. Lek och lärande i förskolan. En studie om barns och pedagogers tankar kring lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Mayra Perez; [2015]
    Nyckelord :Barns perspektiv; det sociokulturella perspektivet; förskola; lek; lärande; samspel; Barns perspektiv; sociokulturella perspektivet; förskola; lek; lärande; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till att utveckla större förståelse kring barns ochpedagogers tankar om och uppfattning av lek och lärande, vilken betydelse pedagogernahar i leken samt hur pedagogerna uppfattar sig själva som lekande vuxna. Vi anser attförskollärarnas arbetsuppgifter blivit mer krävande och detta kan medföra att det blirmindre tid över till barngrupperna. LÄS MER

  2. 12. Lek och lärande i förskolan En studie om barns och pedagogers tankar kring lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Johnsson; Mayra Perez; [2015]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Det sociokulturella perspektivet; Förskola; Lek; Lärande; Samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till att utveckla större förståelse kring barns ochpedagogers tankar om och uppfattning av lek och lärande, vilken betydelse pedagogernahar i leken samt hur pedagogerna uppfattar sig själva som lekande vuxna. Vi anser attförskollärarnas arbetsuppgifter blivit mer krävande och detta kan medföra att det blirmindre tid över till barngrupperna. LÄS MER

  3. 13. Förskolans fysiska miljö - mer än bara urymme och inredning : En förskolas möjlighet att anpassa den fysiska miljön för varje barn ur ett specialpedagogiskt perspetiv med en aktionsforskningsansats och ECERS-metoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annette Funck; [2014]
    Nyckelord :Förskolan; fysisk miljö; aktionsforskning; ECERS-metoden; specialpedagogik; inkludering;

    Sammanfattning : Den fysiska miljön i förskolan är komplex och kan medföra begränsningar och möjligheter för pedagogerna att skapa en inkluderande verksamhet där barnen upplever sig delaktiga på sina villkor och möts med förståelse och respekt. Studiens syfte var att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv belysa hur ett arbetslag och några barn i förskolan, beskriver, värderar och förändrar området utrymme och inredning i förskolans fysiska miljö. LÄS MER

  4. 14. Genusvurpor : en essä om hur samhällsnormen frodas i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sarah Wahlstedt; [2013]
    Nyckelord :gender; norms; pre-school; professional educator; knowledge; approaches; curriculum; genus; normer; förskola; professionell pedagog; kunskap; förhållningssätt; läroplan;

    Sammanfattning : In my thesis I have chosen to examine pre-school from a gender perspective, focusing on the current norms of society that are also influencing pre-school. My thesis is written in the form of an essay, which means that reflections are a substantial part, and writing has become a part of my process of learning. LÄS MER

  5. 15. "Samhället tycker väl att det är bra om ett barn är snällt och tyst" : En kvalitativ studie om pedagogers resonemang kring barns normalitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Michelle Karlsson; Sofie Stjernström; [2013]
    Nyckelord :normalitet; beteende; olikheter;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrunden presenteras tidigare forskning i form av artiklar, avhandlingar samt litteratur med koppling till undersökningsområdet. Ur Läroplanen för förskolan Lpfö-98 (reviderad 2010) har vi även valt att lyfta de delar som vi anser relevanta för undersökningen. LÄS MER