Sökning: "balansgång i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden balansgång i förskolan.

  1. 16. "Man får inte bestämma allt"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Persson; Heléne Lundborg; [2013]
    Nyckelord :barnperspektiv; barnsyn; delaktighet; demokrati; förskola; inflytande;

    Sammanfattning : Lundborg, Heléne & Persson, Anna (2013) Man får inte bestämma allt – en studie av pedagogers och barns uppfattning om inflytande.Malmö: Lärarutbildningen Malmö HögskolaVårt syfte med denna studie är att undersöka hur arbetet med barnens inflytande i förskolan uppfattas av pedagoger och barn. LÄS MER

  2. 17. "Samhället tycker väl att det är bra om ett barn är snällt och tyst" : En kvalitativ studie om pedagogers resonemang kring barns normalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Michelle Karlsson; Sofie Stjernström; [2013]
    Nyckelord :normalitet; beteende; olikheter;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrunden presenteras tidigare forskning i form av artiklar, avhandlingar samt litteratur med koppling till undersökningsområdet. Ur Läroplanen för förskolan Lpfö-98 (reviderad 2010) har vi även valt att lyfta de delar som vi anser relevanta för undersökningen. LÄS MER

  3. 18. Barnrättsperspektivet i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Git Hjalmarsson; [2012]
    Nyckelord :Children’s Convention; Child Rights Perspective; children’s perspective; influence; pre-school.; Barnkonventionen; barnrättsperspektivet; barnperspektiv; inflytande; förskola.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barnrättsperspektivet utifrån Barnkonventionen uppfattas i förskolan. Frågeställningarna bygger på Barnkonventionens fyra huvudartiklar. LÄS MER

  4. 19.   ”Det är en ständig balansgång…” : En kvalitativ intervjustudie om åtta förskolepedagogers  uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Hanna Nyman; Ulrica Jansson; [2011]
    Nyckelord :Bemöta; bedöma; barn; särskilt stöd; utmärkande beteende; anknytning; samspel; förskolan;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med studien var att ta reda på förskolepedagogers uppfattningar om barn i behov av särskilt stöd. Fokus av förskolepedagogernas uppfattningar har varit benämningen barn i behov av särskilt stöd samt bemötande och bedömning av barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 20. Medielek och digital kompetens i en förskolekontext : Design för meningsskapande

    Master-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Forsling; [2011]
    Nyckelord :Didactic design; digital competence; digital divides; literacy; media play; affordances; settings; tools; preschool; ICT; multimodality; social semiotics; meaningmaking.; Didaktisk design; digital kompetens; digital divides; medielek; IKT; iscensättning; affordances; tools; förskola; litteracitet; multimodalitet; socialsemiotik; meningsskapande.;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to make a contribution to the field of design oriented theory, regarding young children and their way to digital competence. My research question is: How can a preschool with a certain pedagogical ICT-design give the children affordances for media play and for developing a digital competence? The European Parliament points out digital literacy as one of the Key Competences for life long learning. LÄS MER