Sökning: "balansgång i förskolan"
Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden balansgång i förskolan.
16. "Man får inte bestämma allt"
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Lundborg, Heléne & Persson, Anna (2013) Man får inte bestämma allt – en studie av pedagogers och barns uppfattning om inflytande.Malmö: Lärarutbildningen Malmö HögskolaVårt syfte med denna studie är att undersöka hur arbetet med barnens inflytande i förskolan uppfattas av pedagoger och barn. LÄS MER
17. "Samhället tycker väl att det är bra om ett barn är snällt och tyst" : En kvalitativ studie om pedagogers resonemang kring barns normalitet.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundI bakgrunden presenteras tidigare forskning i form av artiklar, avhandlingar samt litteratur med koppling till undersökningsområdet. Ur Läroplanen för förskolan Lpfö-98 (reviderad 2010) har vi även valt att lyfta de delar som vi anser relevanta för undersökningen. LÄS MER
18. Barnrättsperspektivet i förskolan
Magister-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barnrättsperspektivet utifrån Barnkonventionen uppfattas i förskolan. Frågeställningarna bygger på Barnkonventionens fyra huvudartiklar. LÄS MER
19. ”Det är en ständig balansgång…” : En kvalitativ intervjustudie om åtta förskolepedagogers uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Det huvudsakliga syftet med studien var att ta reda på förskolepedagogers uppfattningar om barn i behov av särskilt stöd. Fokus av förskolepedagogernas uppfattningar har varit benämningen barn i behov av särskilt stöd samt bemötande och bedömning av barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER
20. Medielek och digital kompetens i en förskolekontext : Design för meningsskapande
Master-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : The aim of this thesis is to make a contribution to the field of design oriented theory, regarding young children and their way to digital competence. My research question is: How can a preschool with a certain pedagogical ICT-design give the children affordances for media play and for developing a digital competence? The European Parliament points out digital literacy as one of the Key Competences for life long learning. LÄS MER