Sökning: "barn åk 5"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden barn åk 5.

  1. 1. Elevers förhållningssätt till pennan och datorn som skrivverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mari Knutsson; [2018]
    Nyckelord :Artefakter; digitalisering; förhållningssätt; lärande; skrivverktyg; socialisation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med mitt examensarbete är att få en förståelse för hur elever förhåller sig till skrivverktygen pennan och datorn. I samhället och i skolan pågår en digitalisering där vi allt mer använder oss av digitala hjälpmedel. Datorer, skrivplattor och mobiler har en självklar plats i vår vardag. LÄS MER

  2. 2. Samarbete och delad kunskap : - hos socialtjänst, förskola och grundskola, för barnens rätt till stöd

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Carina Lindqvist; [2018]
    Nyckelord :Samarbete; socialtjänst; skola; förskola; orosanmälningar; signaler;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning har varit att söka förståelse och förklaringar till hur samarbetet mellan förskola, grundskola förskoleklass – åk 5 och socialtjänst fungerar i Skellefteå kommun. En del i undersökningen har även varit att få kännedom om hur pedagogernas kunskap ser ut kring barn som far illa, orosanmälningar, anmälningsskyldighet, våld mot barn och vilka signaler barn som blir utsatta för våld kan uppvisa. LÄS MER

  3. 3. Elevers intresse för naturvetenskap i åk 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leila Al-Quaraity; [2015]
    Nyckelord :Naturvetenskap; Elevers intresse; undervisning; likheter; skillnader;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med mitt examensarbete har varit att undersöka elevers intresse för skolans NO-undervisning i årskurs 5. Tidigare forskning på området inom årskurs 7-9 presenteras och diskuteras avseende metodval och val av frågor. Utifrån detta valdes lämplig metod och intervjufrågor för min undersökning. LÄS MER

  4. 4. Barn och ungdomars konsumtion av frukt och grönt : En studie av elever i årskurs 6 & 9.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Li-li Pettersson; [2014]
    Nyckelord :frukt; grönsaker; ungdomar;

    Sammanfattning : Det finns många studier som visar att elevers konsumtion av frukt och grönsaker inte når de av Svenska Livsmedelsverket rekommenderade 500 gram/ dag.
Studier visar att inte heller elever i övriga delar av världen kommer upp i denna rekommendation trots att den rekommendationen WHO har är 400 gram som många länder säger sig använda. LÄS MER

  5. 5. Elever med dyslexi i engelskundervisningen : Engelska för dyslektiska elever i år 4 och 5

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Caroline Möllerman; [2013]
    Nyckelord :dyslexi; engelskundervisning; kompensatoriska hjälpmedel;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att beskriva och analysera hur engelskundervisningen i åk 4-5 är utformad för att stötta elever med dyslexi i relation till Skollagens föreskrifter (SFS 2010: 800) om hur alla barn och elever har rätt till att få utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. I Skolinspektionens kvalitetsgranskning visar det sig att de dyslektiska eleverna inte alltid får en anpassad undervisning. LÄS MER