Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 174 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om specialpedagogiskt arbete i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Enander; Alexandra Larsson; [2024-02-27]
    Nyckelord :specialpedagogik; insatser; stöd; förskollärare; intervju;

    Sammanfattning : I enlighet med ”Läroplanen för förskolan” (2018) ska förskolan särskilt uppmärksamma de barn som av olika skäl har behov av mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Vidare ska de barn som har behov av mer stöd och stimulans få detta anpassat utifrån sina individuella behov och förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Hur fungerar den här? : En praktisk granskning och analys av barninriktade digitala applikationer.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Norrman; Yuri Pavlov Segura; [2024]
    Nyckelord :Socialsemiotik; analys; design; applikationer; digitala verktyg; kompetens.;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att synliggöra vilket kommunikativt innehåll som förekommer i applikationerna Babblarna och Tripp, trapp, träd som vi tolkat är vanligt förekommande i svensk förskola. Vi har genomfört en granskning och analys som vi delvis anpassat men som från början är utformad av socialsemiotikerna Anna Åkerfeldt och Staffan Selander. LÄS MER

  3. 3. ”Vi lever trots allt i ett svenskt samhälle, anpassat till det de säger” : En kvalitativ intervjustudie om SVA-elevers och skolledares uppfattningar och erfarenheter av interkultur samt inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Johanna Breime; [2024]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; SVA-elever; rektorer; gymnasiet; interkultur; inkludering;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete tar avstamp i tidigare forskning som behandlar hur skolan bemöter elever med svenska som andraspråk. Både forskning samt diverse myndigheter rapporterar om att barn med utländsk bakgrund utsätts för trakasserier, diskriminering samt rasism i svensk skola. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg till flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med språkutveckling hos flerspråkiga barn med hjälp av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hayfaa Bakerjan; [2024]
    Nyckelord :Language development; preschool; digital tools; multilingual children; sociocultural perspective.; Språkutveckling; förskola; digitala verktyg; flerspråkiga barn; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling genom användning av digitala verktyg. Genom observationer på en flerspråkig förskola i Sverige, med deltagande från flera avdelningar med förskollärare och barnskötare, transkriberades data för tematisk analys med tillämpning av ett sociokulturellt perspektiv för observationsanalys. LÄS MER

  5. 5. Mötet med vårdpersonal - föräldrarnas upplevelser när deras barn är inneliggande på sjukhus : en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Caroline Hildemo; Sophie Romert; [2023]
    Nyckelord :Communication; Healthcare professionals; hospitalized children; Parents; Relationships; Barn på sjukhus; Föräldrar; Kommunikation; Relationer; Vårdpersonal;

    Sammanfattning : Bakgrund När barn är inneliggande på sjukhus så deltar ofta föräldrarna i omvårdnaden enligt vårdfilosofin familjecentrerad omvårdnad. Detta är oftast positivt både för föräldrar och barn men det kan även leda till svårigheter i mötet mellan föräldrar och vårdpersonal eftersom de ska dela på omvårdnadsansvaret. LÄS MER