Sökning: "barn böcker och delaktighet"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden barn böcker och delaktighet.

  1. 1. Vi har ju bara bra böcker : En kvalitativ studie av bibliotekariers bokval till sagostunden

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisa Aderlund; Lisa Lindahl; [2024]
    Nyckelord :folkbibliotek; barnbibliotek; sagostunder; urval; bilderböcker; barns delaktighet;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studies syfte är att fördjupa kunskapen om hur bibliotekspersonal väljer böcker till sagostunder för barn i åldern 3-6 år, samt vilka idéer och värderingar som påverkar bokvalet. Bakgrunden till frågeställningarna tar avstamp i den litteraturdidaktiska diskussionen om kvalitetslitteratur samt FN:s barnkonvention. LÄS MER

  2. 2. Böcker, berättande och delaktighet : -kvalitativa fallstudier av rummets didaktiska roll vid tre barnbiblioteksverksamheter

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Magdalena Stenmark; [2023]
    Nyckelord :barnbibliotek; biblioteksrum; biblioteksdidaktik; litteracitet; läsfrämjande; barns delaktighet;

    Sammanfattning : Läsförståelsen hos Sveriges 15-åringar sjunker drastiskt och läsfrämjande arbete med barn och unga har förstärkts i bibliotekslagen. Samtidigt har FN:s barnkonvention blivit lag och medfört att barns delaktighet är ett högaktuellt ämne. LÄS MER

  3. 3. Barns delaktighet i folkbibliotekets samlingar : En studie av barns egen kunskapsorganisation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Natalie Buhr; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsorganisation; barns kunskapsorganisation; klassifikation; barn; barnperspektiv; folkbibliotek;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka barns egen kunskapsorganisation. Tidigare studier visar att när barns röster tas till vara i utformningen blir det möjligt att skapa kunskapsorganisationssystem som är bättre anpassade efter barns informationssökning. Studien sökte att besvara följande forskningsfrågor. LÄS MER

  4. 4. Arbete med flerspråkiga barn i förskolan : Förskollärarnas förhållningssätt till ett språkutvecklande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rita-Marie Habib; Sonja Kuprin; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; inkludering; språkutveckling; pedagoger; förhållningssätt; modersmål; förskola;

    Sammanfattning : Flerspråkigheten ökar i Sverige och därmed ökar även antalet flerspråkiga barn i förskolan. Forskning har visat på att vart femte barn i förskolan är flerspråkigt och talar ett annat modersmål än svenska i hemmet. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta språkutvecklande med flerspråkiga barn. : En intervjustudie om pedagogers relation till rim och ramsor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Terese Kupferschmied; Jenny Moberg; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; delaktighet och samspel; förskola; rim och ramsor; sociokulturellt perspektiv; språkutvecklande metoder.;

    Sammanfattning : This study aims to highlight educators´ approach towards language development methods for children with a mother tongue other than Swedish and multilingual children. Upon request, eleven educators´ with six to twenty-five years of work experience in preschool activities volunteered to be a part of thestudy. LÄS MER