Sökning: "barn barnkultur"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden barn barnkultur.

  1. 1. En kulturskola för alla? En intervjustudie om tillgänglighet för och inkludering av personer med kognitiva och/eller intellektuella funktionsvarianter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sofia Svärd; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; Kultur; kulturskolan; Musikundervisning; Tillgänglighet; Accessibility; Culture; Inclusion; Music education; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kulturskolan är den största offentliga satsningen på barnkultur som finns i Sverige (Kulturskolerådet, 2023). Visionen som beskrivs på Kulturskolerådets (u.å.) hemsida är likvärdiga möjligheter för utveckling genom kulturutövande för alla barn och unga. LÄS MER

  2. 2. Vi kan leka den leken utomhus : En studie om hur barnen skapar kulturer och platser inomhus jämfört utomhus på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :sandra jambrisak; [2023]
    Nyckelord :barns platser; förskola; kamratkultur; platser för barn; tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har syftet varit att få en förståelse hur barnens kamratkulturer är i deras fria lek inomhus kontra utomhus. Syftet med studien var att få en förståelse för hur barnen skapar platser och kulturer i sin fria lek inomhus samt utomhus på förskolan. LÄS MER

  3. 3. Estetisk kultur och förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hedvig Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Barnkultur; Barns kultur; Barnperspektiv; Barnsperspektiv; Förskolan; Förskolebarn; Estetisk kultur; Kulturorganisationer;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka förskolebarns tillgång till den estetiska kulturen. Detta gör jag genom intervjuer med fyra kulturarbetare som arbetar med barn och kultur. Samt genom att undersöka empirin genom fenomentet hur förskolebarns möjligheter till kulturutbud set ut. Arbetet använder en kvalitativ och fenomenologisk metod. LÄS MER

  4. 4. ”Den vi träffade idag, det var den riktiga Mulle” : En receptionsstudie om barns möten med Skogsmulle

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Norinder; [2022]
    Nyckelord :Skogsmulle; costume; outdoor education; reception theory; realunreality; preschool; fictional characters; biophilia; imagination; children´s culture; Skogsmulle; utklädningskläder; utomhuspedagogik; receptionsteori; realunreality; förskola; sagofigurer; biofili; fantasi; barnkultur;

    Sammanfattning : Children meet adults dressed out in costumes in various situations. One of these characters is Skogsmulle in Friluftsfrämjandets outdoor education. Since the mid-1950´s Skogsmulle has been part of Swedish childhoods, and the concept has also spread to other countries around the world (C. Lindgren, 2021). LÄS MER

  5. 5. Uppsatsen som inte ville bli läst : En analys av humor och relationer i läsningen av Boken som inte ville bli läst

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Tove Scharin Beckman; [2022]
    Nyckelord :Barnkultur; Barnlitteratur; Humor; Makt; Motstånd; Bilderbok; Karneval; Generationsordning;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker humorns konstruktion och betydelsen av maktrelationen mellan barn och vuxna genom en analys av Boken som inte ville bli läst av David Sundin.  Genom att utgå från Michel Foucaults teorier kring makt och motstånd och Leena Alanens tanke om generationsordningen som rådande diskurs ses Michel Bachtins karneval som ett tillfälle att påvisa diskursen och samtidigt göra motstånd mot denna. LÄS MER