Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skönlitterära barnböckers framställning av adhd : En analys av karaktärernas diagnos, självbild och vänskapsrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Victoria Ingebrigtsen; [2022]
    Nyckelord :Adhd; funktionsnedsättning; textanalys; skönlitteratur; barnböcker; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att, genom en kvalitativ textanalys, undersöka hur funktionsnedsättningen adhd framställs i tre skönlitterära barnböcker. Jag ville dels undersöka hur adhd framställdes i böckerna relaterat till adhd-forskningens bild av diagnosen, dels se hur karaktärernas självbild och vänskapsrelationer såg ut och dels undersöka vilket budskap jag kunde tolka i böckerna. LÄS MER

  2. 2. Barn med ADHD och föräldrarnas stress : "Åh, skjut mig!"

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Emil Marteby; [2022]
    Nyckelord :ADHD; experience; familyclimate; interventions; parentalrole; treatment; stress; ADHD; behandling; familjeklimat; föräldraroll; interventioner; stress; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakom varje barn finns en vårdnadshavare som är ytterst ansvarig för att skydda och uppmuntra barnet, så vad händer när barnet kräver mer av sin vårdnadshavare än många andra barn? Ambitionen med denna studie har därför varit att genom en systematisk artikelgranskning undersöka, belysa samt söka svar på hur föräldrar som har barn med ADHD påverkas och upplever sin roll som förälder. Studiens empiriska material bygger primärt på vetenskapligt kvalitativa artiklar där föräldrar har fått ge sin bild av hur framför allt stressen påverkar dem i deras föräldraroll, samt vilken betydelse olika interventioner har haft för att minska densamma. LÄS MER

  3. 3. Sociala kontexters betydelse för barn och unga med adhd : Socialarbetares bidrag till förståelse av fenomenet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Kajsa Andersson; Lovisa Burlin; Amanda Granlund; [2021]
    Nyckelord :Adhd; medikalisering; sociala kontexter; miljö och sociala kontexter; socialt arbete; helhetsperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och analyserar hur sex olika socialarbetare kan se på olika sociala kontexters betydelse för beteenden som kan leda till en adhd-diagnos bland barn och unga. Studiens frågeställningar vill få fram vilka förklaringar som intervjupersonerna ger till olika sociala kontexters betydelse som kan omge barn och unga som diagnostiseras med adhd samt hur intervjupersonerna förklarar bakomliggande orsaker till beteenden som kan ge upphov till en adhd-diagnos. LÄS MER

  4. 4. Bilderboken som potentiellt läromedel för inkluderande och demokratisk svenskundervisning i F-3 : exemplet ADHD hos huvudkaraktären

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Karolina Logart; [2020]
    Nyckelord :ADHD; bilderböcker; inkluderande undervisning; intersektionella perspektiv; normkritik; potentiellt läromedel; svenskämnet som demokratiämne;

    Sammanfattning : Skönlitteratur är ett vanligt inslag i skolundervisningen, men vilka normer och värderingar sänder lärare till sina elever via böcker? Enligt läroplanen för grundskolan skall ingen elev bli diskriminerad i skolan oavsett av bland annat: kön, genus, ålder och funktionsnedsättning. Med detta som utgångspunkt har jag valt att studera ett antal bilderböcker där en karaktär har en uttalad eller outtalad ADHD diagnos. LÄS MER

  5. 5. Uppvisade svårigheter i skrivprocessen vid diagnosen ADHD : En forskningsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniela Helli Bragstad; Monica Rydjer; [2020]
    Nyckelord :adhd; skrivprocessen; svårigheter; skrivprogression; writing; difficulty;

    Sammanfattning : Vi har i vår kunskapsöversikt valt att undersöka frågan Hur påverkas förmågan att producera text hos elever med ADHD i årskurs F-6? Med hjälp av väl valda sökord och urvalskriterier genomförde vi sökningar i olika databaser (ERIC ProQuest, Google Scholar och Primo) för att identifiera vetenskapliga artiklar med studier som berör skrivprocessen och barn med ADHD. Då det valda området inte är så väl beforskat var det svårt att hitta vetenskapliga artiklar som berörde detta. LÄS MER