Sökning: "barn bild adhd"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden barn bild adhd.

  1. 16. Skolkuratorns arbete : Hur skolkuratorer arbetar med elever som har diagnosen ADHD

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Helena Vanhanen; [2013]
    Nyckelord :ADHD; Skolkurator; Medicinering; Samarbete och resurser;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka hur skolkuratorer arbetar med elever som har diagnosen ADHD i två kommuner som skiljer sig åt gällande medicinering av ADHD. I de två kommunerna finns 11 skolkuratorer verksamma och för att få en heltäckande bild av deras arbete valdes metodformen enkät för att bespara tid. LÄS MER

  2. 17. Från tv-ben och förminskat latmaskshjärta till ADHD : -Hur påverkar medias bild av barns tv-tittande pedagogens syn på användandet av tv och dator i förskolan?

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Ekman; Linda Östling; [2012]
    Nyckelord :Children; Preschoolteachers; Media; Media usage; Television viewing; Development.; Barn; Förskollärare; Media; Medieanvändande; Tv-tittande; Utveckling;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att undersöka sanningshalten i medias artiklar om barns TV-tittande. För att göra det, jämfördes flera tidningsartiklar med vetenskapliga artiklar som handlar om barns tv-tittande. Endast de tidningsartiklar som hänvisar till vetenskapliga artiklar användes för denna undersökning. LÄS MER

  3. 18. Den goda viljans makt. En diskursanalys av ADHD-diagnosen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Bengtsson; Lisa Herslow Clase; [2012]
    Nyckelord :ADHD- diagnostisering; diskursanalys; biomedicinsk diskurs; elevroll; kategorisering; maktutövning; normalitet; psykosocial diskurs;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur ADHD-diagnostisering framträder i skolan ur ett diskursanalytiskt perspektiv, utifrån intervjuer dels med pedagoger och dels med barn diagnostiserade med ADHD. Undersökningen baseras även på 55 enkäter besvarade av pedagoger samt visst utredningsmaterial. LÄS MER

  4. 19. ADHD och musik : Jobbar skolan med musik som inlärningmetod för barn med ADHD?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Sofia Yngström; [2012]
    Nyckelord :ADHD; music; multiple intelligence; work memory; ADHD; musik; multipla intelligenser; arbetsminne;

    Sammanfattning : A pupil with ADHD is constantly getting new impulses and is unable to focus and remain concentration on their task at school. When the pupil loses concentration he or she can often be loud and thereby disturbing all the other pupils in the classroom. One of the reasons for losing their concentration is that these pupils got poor working memory. LÄS MER

  5. 20. Musik för alla : Undervisning i musik för elever med funktionshinder och flerfunktionshandikapp på tränings- och särskolan

    M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen

    Författare :Herman Norén; [2010]
    Nyckelord :Arbetssät; träningskola; särskola; elever med funktionshinder;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka metoder och uppfattningar musiklärare som undervisar elever med funktionshinder och flertilläggshandikapp så som ADHD, autism och Downs syndrom på tränings- och särskolan har och använder sig av i sitt dagliga arbete. Studien fokuserar på undervisningen i kurserna musik och estetiskverksamhet (här har bara musik studerats, ej dans, drama, bild eller slöjd). LÄS MER