Sökning: "barn delaktighet bemötande"

Visar resultat 1 - 5 av 142 uppsatser innehållade orden barn delaktighet bemötande.

  1. 1. Övergång mellan förskola och förskoleklass för elever i behov av särskilt stöd. - En kvalitativ studie om vårdnadshavares upplevelser av delaktighet och samverkan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Soha El-Ayneine; Maria Löfstrand; [2024-02-15]
    Nyckelord :övergång mellan förskola och förskoleklass; barn och elever i behov av särskilt stöd; vårdnadshavare; delaktighet; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vårdnadshavares upplevelse av delaktighet och samverkan vid övergång mellan förskola och förskoleklass. Urvalet är vårdnadshavare till barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet och inflytande i förskolans vardag – ”vad är den här till?” : En kvalitativ observationsstudie om barns delaktighet och inflytande utifrån Shiers delaktighetsmodell

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Suzana Lukic; Maija Rapeli Andersson; [2024]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; pedagogernas förhållningssätt; makt; Shiers delaktighetsmodell;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogernas bemötande till hur barn gör för att få delaktighet och inflytande. Studien genomfördes med deltagande observationer där de insamlade materialet tolkades utifrån Shiers delaktighetsmodell. LÄS MER

  3. 3. Ungdomars perspektiv på vård vid psykisk hälsa och ohälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Karin Ragnarsson; Elinor Hoff; [2024]
    Nyckelord :adolescence; adolescent perspective; mental health; mental health care; ungdom; ungdomars perspektiv; psykisk hälsa; psykisk ohälsa; vård vid psykisk hälsa och ohälsa;

    Sammanfattning : Forskning visar att psykisk ohälsa bland barn och ungdomar som grupp har ökat sedan flera årtionden. Studier visar att psykisk ohälsa ofta börjar under tidiga utvecklingsfaser i livet och särskilt under ungdomsåldern och därför motiverar det tidiga och förebyggande insatser. LÄS MER

  4. 4. Lågaffektivt bemötande i förskolan - ur ett inkluderingsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Alma Svensson; Emma Söderström; [2024]
    Nyckelord : Low arousal approach; inclusion; preschool teachers approach; challenging behavior; categorizing ; Lågaffektivt bemötande; inkludering; förskollärares förhållningssätt; utmanande beteende; kategoriserin;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares förståelse och tillämpning för förhållningssättet lågaffektivt bemötande och dess möjligheter att främja en inkluderande förskolemiljö. Genom att utforska hur förskollärare tillämpar lågaffektivt bemötande i förskolans praktik och vilka effekter det kan ha, strävar studien efter att bidra till ökad kunskap om strategier för att skapa en inkluderande förskola för alla barn. LÄS MER

  5. 5. Föräldrars upplevelser av möten med vården när de sökervård för sitt barn med CP-skada

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kvinnors och barns hälsa

    Författare :Abdalla Rima; [2024]
    Nyckelord :Adolescent child youth; Cerebral palsy; experience; healthcare and parents; Ungdom barn tonåring; Cerebral pares; upplevelse; hälsovård och föräldrar;

    Sammanfattning : Introduktion: Cerebral pares är en obotlig sjukdom som kan medföra en del begränsningar iett barns liv. Sjukdomens svårighetsgrad kan påverka familjen och barnets liv som kanmedföra utmaningar både i vardagen och i mötet med vården. LÄS MER