Sökning: "barn disney"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden barn disney.

  1. 1. “Man känner sig inspirerad, man får liksom känslor, man får fakta om hur det är” : En intervjustudie med barn om etniska och kulturella representationer i disneyfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Kim Englund; Alice Klaesson; [2023]
    Nyckelord :Audience; children; culture; Disney; ethnicity; film; identification; reception theory; representation; semi-structured interview; sensoric interview; uses and gratification;

    Sammanfattning : The study examines how children act as audiences, which needs are fulfilled through their consumption of Disney films and how children receive messages about cultural representations in animated films. Furthermore, how children relate to Disney's characters and their understanding of what is real and made-up in Disney's films is examined. LÄS MER

  2. 2. Det var en gång en man som förförde människans sinne : En kvalitativ studie av symboler från Disneyfilmer och den psykologiska påverkan det frambringar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maria Bunkhamnung; Emma Olsson; [2023]
    Nyckelord :Disneyfilmer; Walt Disney; Walt Disney Pictures; religion; kristendom; kristna symboler; jungiansk symbolteori; filmanalys; symbolanalys;

    Sammanfattning : Finns det ett religiöst anspråk i Disneyfilmer? Är det kristna symboler åskådaren bevittnar, är de återkommande samt vad har dessa för inverkan på det psykologiska hos människan och vilken inverkan Disney har på omvärlden? Utifrån ett jungianskt perspektiv tar denna uppsatsen ansats i att förstå hur symboler gör anspråk på det psykologiska hos en människa och vad dessa symboler kan innebära. Baserat på symbollexikon och andra källor har en symbolanalytisk analys utförts genom att identifiera symboler och vilka betydelser symbolerna innefattar. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarn disskuterar genus utifrån disneys film Frost : En kvalitativ studie om barns perspektiv på genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Dennis Nelandersson; Ludvig Nilsson; [2023]
    Nyckelord :: gender; children; preschool; pop-culture; gender order; gender concepts; gender differences; Disney.; genus; barn; förskola; populärkultur; fokusgrupper; genusordning; könsföreställningar; könsskillnader; Disney;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftade till att studera barns perspektiv på genus utifrån fyraDisney-karaktärer. Studien riktar sig till verksamma pedagoger inom förskolan ochkan bidra till en förståelse om genus och barns könsföreställningar. LÄS MER

  4. 4. Genus och ledarskap på vita duken : En beskrivande studie av könsroller och dominans i Disneyfilmer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Eric Lundh; [2022]
    Nyckelord :Disney; Ledarskap; Genus;

    Sammanfattning : Många barn har huvudkaraktärer från Disney som förebilder. Dessa förebilder inspirerar och påverkar barnen ända upp till vuxen ålder. På grund av detta inflytande är det viktigt hur dessa karaktärer framställs, vad för egenskaper de visar och står för för att se vilka egenskaper barnen sedan tar med upp i vuxen ålder. LÄS MER

  5. 5. HUR GÖR EN DISNEYPANDA GENUS? : En kvalitativ innehållsanalys om genusskapande i "Turning Red"

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Jenny Persson; [2022]
    Nyckelord :: Könsroller; genus; stereotyper; normer; performativitet; iteration; Turning red;

    Sammanfattning : Min undersökning syftar till att undersöka hur genus skapas i den nyaste Disneyfilmen med kvinnlig karaktär – ”Turning red” (2022). Uppsatsen undersöker även hur tidigare Disneyprinsessor gestaltats i film, och hur protagonisten i ”Turning red” – Mei Mei gestaltas. LÄS MER