Sökning: "barn drama"

Visar resultat 1 - 5 av 137 uppsatser innehållade orden barn drama.

  1. 1. Estetiska uttrycksformer som verktyg för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jeannette Martinsson; Safa Ibrahim; Misra Nuru Abdullah; [2024-03-01]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; språkutveckling; sociokulturella perspektivet; lekens betydelse; scaffolding; språk som medierande redskap; estetikens betydelse; fantasi och kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur förskollärare arbetar med estetisk uttrycksform såsom bild, dans, musik och drama för att stödja barns språkutveckling. I vår studie vill vi synliggöra hur förskollärare skapar tillfälle för att främja språkutveckling vid användandet av estetisk uttrycksform. LÄS MER

  2. 2. Transdisciplinärt lärande med och genom estetiska uttrycksformer Ett utvecklingsarbete om att använda sig av estetiska uttrycksformer i undervisning av andra ämnesområden i förskolan Namn Lena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lena Jonsson; Jennie Johansson; [2024-02-29]
    Nyckelord :lärandeobjekt; pedagoger; estetiska uttrycksformer; transdisciplinärt lärande; utvecklingsarbete; aktionsforskning; förskola;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt pedagogers medvetenhet och kompetens kring estetiska uttrycksformer i ett transdisciplinärt lärande. Detta innebär att använda sig av till exempel dans, musik, drama och bild som en metod för att undervisa i andra ämnen. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares förhållningssätt inom musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rochan Kochi; Luz Bernales; [2024]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; musik; musikdidaktik; musikundervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt Enligt Lpfö 18 (Skolverket, 2018) ges barn möjlighet att utforska estetiska former såsom drama, rörelse och musik. Under våra verksamhetsförlagda utbildningar (VFU) perioder noterade vi barns glädje vid exponering för ljud och musik, där musiken blir en form av självuttryck och integrerat lekande och lärande. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares estetiska erbjudanden åt barn i lek. : Dramaverktyg som estetiska strategier med didaktisk potential i förskollärarstudenters lekundervisning i förskola.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Ylwa Andersson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; play-based teaching; drama tools; aesthetic strategies and drama didactics; Förskola; lekundervisning; dramaverktyg; estetiska strategier och dramadidaktik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight preschool teacher students' descriptions of using aesthetic qualities as a strategy in play-based teaching with preschool children. Of interest to the study are the drama tools that are actualized in the implementation and those that address the children's initiatives in the process. LÄS MER

  5. 5. Solrosens livscykel - solrosens resa från frö till blomma : En studie om hur drama, bild och undersökande verb kan bidra till lärande i en högläsningsaktivitet om växternas livscykel hos äldre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Almén; Ronja Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Drama; drawing pictures; exploring verbs; nature science in preschool; storytelling; Drama; bild; högläsning; naturvetenskap i förskolan; undersökande verb;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka äldre barns kunskapsutveckling efter högläsning i kombination med undersökande verb samt de estetiska lärprocesserna drama och bild i undervisning om solrosens livscykel.  Vi har undersökt om högläsning med fokus på undersökande verb, bild och drama i kombination med varandra har en påverkan på äldre förskolebarns lärande av naturvetenskap. LÄS MER