Sökning: "barn grundskola upplevelser"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden barn grundskola upplevelser.
1. Elever i rörelse : Elevperspektiv på den fysiska aktiviteten under skoldagen
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : En stillasittande trend har växt fram i samhället. Barn idag deltar i mindre utsträckning i fysisk aktivitet än generationerna innan, vilket framför allt påverkar hälsa och välbefinnande. Skolan har därför en viktig roll att spela för att vända denna klart ökande trend. LÄS MER
2. Erfarenheter av hälsofrämjande arbete med psykisk ohälsa bland elever i skolan : En intervjustudie med skolsköterskor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Bakgrund Psykisk ohälsa bland barn och ungdomar har de senaste åren ökat och ses idag som ett folkhälsoproblem. Skolsköterskan har en unik position och möter nästan alla elever i skolan och har därmed möjlighet att tidigt identifiera psykisk ohälsa. LÄS MER
3. Skolstress i grundskolan : Studie- och yrkesvägledares arbete och upplevelser kring elevers skolstress
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att utifrån studie- och yrkesvägledares upplevelser och erfarenheter utveckla kunskap om elevers skolstress i årskurs 7 – 9. Under rubriken bakgrund gör vi en genomgång av begreppet skolstress samt presenterar underlag till att psykisk ohälsa har ökat bland barn och ungdomar och att de ökade kraven i skolan tillsammans med ett ökat utbildningskrav är en bidragande faktor. LÄS MER
4. Tid för läsning eller tid för läsläxor? : En studie i hur läsläxan upplevs av lärare, elever och föräldrar på lågstadiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien är att, med hjälp av fenomenografi, bidra med kunskap om hur läsläxan upplevs i lågstadiet ur ett elev-, lärar- och föräldraperspektiv. I studien undersöks vad som är utmärkande för hur läsläxan upplevs och hur upplevelserna skiljer sig åt ur olika perspektiv. LÄS MER
5. Utomhusundervisning eller inte? : En studie om elevers och deras lärares erfarenheter av utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Läroplanen för grundskola, förskoleklassen och fritidshemmet (2011: reviderad 2019) beskriver hur elever ska få möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. För att ge eleverna egna upplevelser behöver undervisningen delvis bedrivas utomhus. LÄS MER