Sökning: "barn hörselskadade litteraturstudie"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden barn hörselskadade litteraturstudie.
1. Att utveckla ett ordförråd : En systematisk litteraturstudie om metoder för att utveckla ordförråd hos barn och elever med dövhet och hörselnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Barn med dövhet och hörselnedsättning får inte som normalhörande barn tillgång det talade språket automatiskt via hörseln. Ord och begrepp måste läras in på ett medvetet och systematiskt sätt för att denna elevgrupp inte ska komma efter i språkutvecklingen. LÄS MER
2. Teckenspråkiga barn - Faktorer som påverkar det enskilda barnets identitetsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Det finns ungefär 8 000 – 10 000 teckenspråkiga barndomsdöva i Sverige idag och det tillkommer ytterligare fler individer som har valt teckenspråk som sitt första språk. Teckenspråket blev erkänt som dövas första språk 1981 av Sveriges Riksdag och i samband med erkännandet fick barn rätt att få undervisning på teckenspråk. LÄS MER
3. Hörselskadade barns psykosociala situation
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Denna studie är en litteraturstudie med syftet att se hur kunskapen ser ut om hörselskadade barns psykosociala situation samt hur barnen identifierar sig i förhållande till den döva och den hörande världen. För att få mer helhet och djup i studien inkluderas även döva barn samt barn som fötts döva och fått cochleaimplantat inopererat. LÄS MER