Sökning: "barn i åldrarna 2-6 år"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barn i åldrarna 2-6 år.

  1. 1. Sjuksköterskors upplevelse av mötet med familjer med överviktiga barn : En litteratursammanställning

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Aneesa Khan; Nicoline Malinen; [2021]
    Nyckelord :Obesity; overweight; children ages 2-6 years; experiences; nurse; literature study; Övervikt; fetma; barn i åldrarna 2-6 år; upplevelser; sjuksköterska; litteraturstudie.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Globalt har övervikt och fetma hos barn blivit ett utmanande folkhälsoproblem under 2000-talet. Cirka 41 miljoner barn under fem års ålder lider av övervikt. Studier visar att överviktiga barn som når vuxen ålder möter många hälsoproblem. LÄS MER

  2. 2. Grammatiska strukturer hos barn i åldrarna 2;0-2;6 i förhålande till steg III i Swe-LARSP : En kvalitativ utvärdering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Sofia Bergström; Sandra Werndin; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Language Assessment Remediation and Screening Procedure, LARSP, är ett screeningprotokoll för att tidigt upptäcka grammatiska svårigheter hos små barn. En svensk anpassning, Swe-LARSP, gjordes 2016 av Rosenberg och Mellenius men är i dagsläget inte utvärderad eller testad mot spontantal hos svenskspråkiga barn. LÄS MER

  3. 3. Normer på svenska för flerspråkiga barn i åldrarna 2:6- 3:5 år på den impressiva delen av Reynell Developmental Language Scales III

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Hedvig Holm; [2016-10-19]
    Nyckelord :RDLS III; normering; flerspråkighet; språkförståelse; socioekonomisk status; RDLS III; norm data; multilingualism; language comprehension; socio-economic status;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att normera den impressiva delen i Reynell Developmental Language Scales III på svenska för flerspråkiga barn i åldrarna 2:6-3:5. I studien deltog 40 flerspråkiga barn indelade i två åldersgrupper, 2:6- 2:11 år och 3:0- 3:5 år. Barnen rekryterades från förskolor i Göteborg. LÄS MER

  4. 4. Animerad film som resurs för modersmålsstöd : Betydelsen av ryskspråkiga animerade filmer för svensk-ryska barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Zinovjeva Natalia; [2016]
    Nyckelord :Audiovisuella medier; Barn; Flerspråkighet; Lärande; Ryska;

    Sammanfattning : Denna uppsats beskriver en studie av svensk-ryska barns konsumtion av ryskspråkiga animeradefilmer och filmernas effekter för barnens språkutveckling och lärande. Studien bygger dels på enwebbenkät, dels på intervjuer med rysktalande föräldrar som bor i Sverige. 75 föräldrar till barn iåldrarna 1-11 år besvarade webbenkäten. LÄS MER

  5. 5. Utvärdering av Språklig Snabbedömning för barn i åldrarna 2:6-3:6 och 4-6 år

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Britta Nordberg; [2013]
    Nyckelord :barn; språkutveckling; test; bedömning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Språklig Snabbedömning (SB) är ett språkligt bedömningsmaterial framtaget för att på kort tid (< 1 h) kunna bedöma ett flertal språkliga förmågor. Användningen är utbredd i Västerbottens läns landsting men den praktiska användningen av bedömningsmaterialet har inte undersökts systematiskt. LÄS MER