Sökning: "barn i 2 års ålder"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden barn i 2 års ålder.

  1. 1. Föräldrarapporterad kommunikativ förmåga hos 6-åriga barn med sen språkutveckling vid 2,5 års ålder

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Titti Sahlback; Klara Simm Sjöstrand; [2023-06-20]
    Nyckelord :Utvecklingsrelaterad Språkstörning; Children s communication checklist-2 CCC-2 ; Funktionell kommunikation; Föräldrarapportering; Pragmatik;

    Sammanfattning : I syfte att undersöka kommunikativ förmåga hos en grupp 6-åriga barn som identifierats med sen språkutveckling vid 2,5 års ålder användes föräldraformuläret Children's Communication Checklist-2. De 85 barnen delades efter logopedisk bedömning in i 3 grupper utifrån språklig förmåga. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkas 8-åringars orddefinitioner av ordklass, bedömningsgrund och socioekonomisk status?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Frida Cronquist; Ina Sebbelov; [2023]
    Nyckelord :orddefinitioner; abstrakta substantiv och verb; innehåll och form; socioekonomisk status; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Orddefinitionsförmågan är en metaspråklig förmåga som börjar ta form vid sju års ålder. En definition beskriver ett ord med hjälp av andra ord. LÄS MER

  3. 3. Barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter av Språkscreening vid 2 ½ års ålder – en intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Granér Emma; Häll Amanda; [2022-07-04]
    Nyckelord :Språkscreening; barnhälsovård; kommunikativ utveckling; kvalitativ innehållsanalys; barnhälsovårdsjuksköterskor;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Tidigare studier har visat att sjukvårdspersonal har svårt att tolka resultat av språkscreening som utförts på barn i åldern 2 ½ till 3 år. Därav var syftet med föreliggande studie att undersöka barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter att genomföra och tolka Språkscreening vid 2 ½ års ålder i Västra Götalandsregionen. LÄS MER

  4. 4. Ska vi läsa? Eller vill du hellre leka med iPaden? : En studie om digitala medievanor hos barn i 3-5 årsåldern och betydelsen av kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön för språkutveckling.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Nikola Majerle; [2022]
    Nyckelord :Barn 3-5 år; språkutveckling; kognitiv hemmiljö; digital medieanvändning; STIMQ-2; MAQ; SECDI-III;

    Sammanfattning : Digital medieanvändning ökar hos både barn och vuxna mer och mer i vår vardag, både i hemmet och utanför. Forskning tyder på att barnets språkliga utveckling påverkas av både den digitala miljön i hemmet men också av hur mycket och på vilket sätt föräldrar läser för och interagerar med barnet, det vill säga kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön (KSL i hemmiljön). LÄS MER

  5. 5. Mödrars erfarenheter av amningsstöd i barnhälsovården - en litteraturstudie

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Carolin Resander; Sara Bergdahl; [2022]
    Nyckelord :Amning; Erfarenheter; Mödrar; Primärvård.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Världshälsoorganisationen rekommenderar helamning upp till 6 månader samt att barn delvis ammas upp till 2 års ålder. Amning ger hälso- och ekonomiska fördelar på samhällsnivå och på individnivå genom att bröstmjölk ger barnet ett passivt och aktivt skyddmot infektioner. LÄS MER