Sökning: "barn i behov av särskilt stöd i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 155 uppsatser innehållade orden barn i behov av särskilt stöd i skolan.

  1. 1. Samverkan mellan förskolan och vårdnadshavare med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Liv Fjeldheim; [2023]
    Nyckelord :Preschool; guardian; collaboration; children in need of special support; Bronfenbrenner s systems theory; collaborative work; communication; Samverkan; förskola; vårdnadshavare; barn i behov av särskilt stöd; Bronfenbrenners systemteori; samarbetsarbete; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om samverkan mellan förskola och vårdnadshavare, som har barn i behov av särskilt stöd. Studien baseras på förskollärares tankar och resonemang som samlats in genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Barn i behov av särskilt stöd : - Och deras rätt till en likvärdig utbildning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Lennerskans; Fauzia Abdulkadir Said; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; barns lärande; sociokulturellt perspektiv; semistukturerade intervjuer samt stödinsatser och strategier;

    Sammanfattning : Syftet för denna uppsats var att öka kunskapen om vilka stödinsatser och strategier pedagoger använder sig av för att möjliggöra lärandet och inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolan. För att undersöka syftet användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer där sju förskollärare och sju barnskötare deltog. LÄS MER

  3. 3. Alltid redo att lyssna: : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Andersson; [2023]
    Nyckelord :Relationskompetens; statens institutionsstyrelse; SiS; placerade barn; skolsvårigheter;

    Sammanfattning : Andersson, Sara (2023). Alltid redo att lyssna: en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90h p. LÄS MER

  4. 4. "Skolan är inte anpassad till barn som inte följer strömmen" : Barns och föräldrars delaktighet i upprättandet och uppföljningen av åtgärdsprogram.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emma Lennholm; [2023]
    Nyckelord :Individual education plan IEP ; Participation; Childrens participation; Parents participation; Power; Åtgärdsprogram; Delaktighet; Barns delaktighet; Föräldrars delaktighet; Makt;

    Sammanfattning : As soon as the school realise that a student has special needs, they must make an Individual educational plan (IEP). When the IEP is made both child and parents should participate according to Swedish educational law and United Nations Convention on the Rights of the Child. LÄS MER

  5. 5. Mitt särskilt begåvade barn : En intervjustudie ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Whidotti; [2023]
    Nyckelord :utbildningssociologi; särskild begåvning; Persson; undervisning; Pierre Bourdieu; kapital; föräldrar; skola; fritid; resurser; gifted children; parents.;

    Sammanfattning : Barn med särskild begåvning är en grupp som kan behöva särskilt stöd och anpassad undervisning för att kunna utvecklas på ett optimalt sätt i skolan. Då det saknas kunskap om dessa elevers speciella förmåga hos lärare och specialpedagoger blir ofta resultatet att dessa elever hålls tillbaka i sin utveckling. LÄS MER