Sökning: "barn i behov av särskilt stöd umeå"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden barn i behov av särskilt stöd umeå.

  1. 1. Ungdomars perspektiv på vård vid psykisk hälsa och ohälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Karin Ragnarsson; Elinor Hoff; [2024]
    Nyckelord :adolescence; adolescent perspective; mental health; mental health care; ungdom; ungdomars perspektiv; psykisk hälsa; psykisk ohälsa; vård vid psykisk hälsa och ohälsa;

    Sammanfattning : Forskning visar att psykisk ohälsa bland barn och ungdomar som grupp har ökat sedan flera årtionden. Studier visar att psykisk ohälsa ofta börjar under tidiga utvecklingsfaser i livet och särskilt under ungdomsåldern och därför motiverar det tidiga och förebyggande insatser. LÄS MER

  2. 2. Arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan : Uppfattningar och reflektioner bland förskollärare,specialpedagoger och rektorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Abrahamsson; Klara Fahlgren; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; inclusion; preschool; special education.; Barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utveckla kunskap om arbetssätt och uppfattningar bland olika yrkesgrupper om arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Yrkesgrupperna var förskollärare, specialpedagoger och rektorer. Den valda teorin vilade på de relationella och kategoriska perspektiven. LÄS MER

  3. 3. Tidiga samordnade insatser i förskolan : En kvalitativ studie om arbetet med en samverkansmodell, ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emelie Örtegren; Frida Zackrisson; [2023]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; relationellt perspektiv; föräldrasamverkan; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Förskolan utgör en viktig roll i att möjliggöra tidiga insatser för en god och likvärdig uppväxt (SOU 2020:46). I denna studie undersöks en tvärprofessionell samverkansmodell för tidiga insatser som kallas Samverkan för Barnets Bästa (SBB)1. LÄS MER

  4. 4. NÄR KOMPETENSEN INTE RÄCKER TILL : En studie om samarbetet mellan förskollärare och specialpedagog i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Marklund; Anna Rehn; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagog; barn i behov av särskilt stöd; förskollärare; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om hur samarbetet går till mellan förskollärare och specialpedagog samt hur förskollärare nyttjar specialpedagogers kompetens. Studiens frågeställningar fokuserar på förskollärarens samarbete med specialpedagoger, vilka möjligheter respektive svårigheter som kan uppstå i samarbetet och det arbetet som sker med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 5. Samarbetet mellan specialpedagog och pedagog inom förskolemiljön : För att stödja barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Johansson; [2023]
    Nyckelord :relationellt perspektiv; specialpedagogik; stödåtgärder; samverkan; utmaningar;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att samarbetet mellan specialpedagoger och pedagoger inom förskolan behöver utvecklas. Syftet med denna studie var att bidra med kunskaper om samarbetet mellan dessa yrkesgrupper inom förskolan med fokus på barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER