Sökning: "barn i samling i förskolan"
Visar resultat 16 - 20 av 146 uppsatser innehållade orden barn i samling i förskolan.
16. Kom alla barn : En enkät och observationsundersökning om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien undersöker inkludering av barn i behov av särskilt stöd i undervisningen, där barnets rätt till inkludering är lagstadgat och framfört av flera olika styrdokument som har relation till förskolan. Inkludering är mångfacetterat och kan definieras och uppfattas på olika sätt, vilket gör det intressant att undersöka hur inkluderings begreppet yttrar sig i relation tillpedagogernas handlingar och attityder. LÄS MER
17. Tydliggörande pedagogik för inkludering i förskolan : En studie om förskollärares syn på arbetet med tydliggörande pedagogik för inkludering av alla barn i verksamheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur några förskollärare använder sig av tydliggörande pedagogik med inriktning på bildstöd och tecken som kommunikativa redskap i förskolan. Vi vill undersöka på vilket sätt förskollärare anser att detta kan skapa förutsättningar för barns kommunikation, delaktighet, begriplighet och inkludering. LÄS MER
18. Ska vi dela med oss? : En enkätstudie om delaktiget, inflytande och makt i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur pedagoger som är verksamma inom förskolan uppfattar begreppen barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter och begränsningar som kan finnas för barns delaktighet och inflytande. Som underliggande syfte undersöks även hur maktrelationen mellan vuxna och barn i förskolan påverkar barns delaktighet och inflytande i verksamheten. LÄS MER
19. “Fröken styr samlingen” : En kvalitativ studie om samlingens syfte i förskolan och vem som styr den
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Samling är något som förekommer regelbundet på de flesta förskolor. Forskning om samling har dock inte gjorts under de senaste åren. Mot den bakgrunden avser föreliggande uppsats att undersöka det pedagogiska syftet med samlingen i förskolan, genom att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar samt hur förskolebarn ser på samling. LÄS MER
20. Samling, gemenskapens stund! : - En kvalitativ studie om språkutvecklande aktiviteter med flerspråkiga barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar språkutvecklande i samlingen med flerspråkiga barn i förskolan. En kvalitativ studie där empirin inhämtades genom semistrukturerade intervjuer samt observationer. LÄS MER