Sökning: "barn inte äter"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden barn inte äter.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar av kostrelaterad pedagogik : Matnyttiga insikter för kunskapsförmedlande aktörer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ludvig Johansson; [2023]
    Nyckelord :Diet; sociology of knowledge; qualitative content analysis; preschool; Kost; kunskapssociologi; kvalitativ innehållsanalys; förskolan;

    Sammanfattning : I svenska förskolor erbjuds samtliga barn näringsriktiga måltider. Huruvida barnen äter dessa måltider är dessvärre inte en självklarhet och ännu mindre självklart är förkolärares förmåga att stötta barnen i kostrelaterade utmaningar. LÄS MER

  2. 2. ”Smaka. Men jag har gjort det, ändå säger de smaka.” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av måltidsmiljön, barns delaktighet och autonomi, samt barns uppfattning av sin delaktighet och autonomi vid måltiden i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Michelle Stevens; Marie Storm Falkvåg; [2023]
    Nyckelord :Preschool teacher; Children; Mealtime environment; Participation; Autonomy; Childhood Sociological Perspective; Thematic analysis; Förskollärare; Barn; Måltidsmiljö; Delaktighet; Autonomi; Barndomssociologiskt perspektiv; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer synliggöra hur förskollärare uppfattar måltidsmiljön, barns delaktighet och autonomi samt hur barn uppfattar sin delaktighet och autonomi vid måltidssituationen i förskolan. Då uppfattningar om delaktighet och autonomi undersöktes utgick vi från det barndomssociologiska perspektivet och eftersom vi ville synliggöra de uttalanden som var mest frekventa och bärande i intervjuerna användes tematisk analys. LÄS MER

  3. 3. Elevernas inflytande på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johny Gebrayel; [2023]
    Nyckelord :Authority; influence; Makt; inflytande;

    Sammanfattning : : Eleverna har inflytande över att äta så mycket de ville av det som erbjöds på frukosten i matsalen. Dessutom kunde de välja att sitta vid ett bord och äta frukost med några elever från fritidshemmet och att de hade inflytande över att kunna prata med varandra. Dock på den bestämda ytan. LÄS MER

  4. 4. Vad tycker DU om den vegetariska skollunchen?”.En enkätundersökning om grundskoleelevers, vårdnadshavares och lärares attityder till vegetariska respektive köttbaserade måltider i skolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Maja Elf; Josephine Pettersson; [2021-08-30]
    Nyckelord :Vegetarisk mat; hållbar matkonsumtion; skolmåltider; barn; attityd;

    Sammanfattning : Skolans måltider har stor potential att driva hållbarhetsarbeten i kommuner i rätt riktning. I samband med att kommuner i Sverige introducerat mer vegetariska rätter i skolmåltiden som ett sätt att minska klimatpåverkan har det mötts av motstånd från elever, vårdnadshavareoch lärare. LÄS MER

  5. 5. ”Det är bra stämning, alla är glada och jag kan njuta av denna stund.” -Ungdomars berättelser och enkätsvar om skolmåltidsmiljön

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Annie Berndtsson; Carl Hansson; [2021-08-30]
    Nyckelord :Högstadieelever; Matsal; Upplevelse och Miljö;

    Sammanfattning : Sverige införde skolmåltider för över 100 år sedan. Idag är de här måltiderna lagstadgade så att näringsriktiga och kostnadsfria luncher ska kunna serveras till alla barn på lika villkor. I det här examensarbetet utforskas ungdomars upplevelser gällande miljön i skolmatsalen och hur den påverkar måltidsupplevelsen. LÄS MER