Sökning: "barn integration"

Visar resultat 16 - 20 av 340 uppsatser innehållade orden barn integration.

  1. 16. Nyanlända barns sociala integration och språkliga utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av flerspråkig utveckling i relation till nyanlända barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karolina Andersson; Nathalie Wester; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Språkutvecklande strategier; Nyanlända barn; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur förskollärare beskriver nyanlända barns sociala integration i förskolan, med fokus på språkutvecklande strategier. Studiens teoretiska ramverk grundar sig i ett interkulturellt och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 17. Om synen på reproduktiva rättigheter för personer med utvecklingsstörning : En historiesociologisk dokumentstudie av utvalda SOU:er mellan åren 1933 och 1992

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Alice Munck af Rosenschöld; Emilie Liljelyck; [2023]
    Nyckelord :utvecklingsstörning; föräldraskap; tvångssterilisering; normaliseringsprocesser; policyanalys; mänskliga rättigheter;

    Sammanfattning : Historiskt har föräldraskap inte varit något personer med utvecklingsstörning haft rätt till. Samhället har på olika sätt hindrat individer med utvecklingsstörning att fortplanta sig, antingen genom tvångssterilisering eller ”social sterilisering”, såsom att institutionalisera personer i enkönade boendeformer. LÄS MER

  3. 18. Om idrottsrörelsens områdesbaserade insatser : Vilka ”problem” och institutionella logiker framträder i insatserna Idrottsklivet och Hemmaplan?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Jesper Bornlinder Thiborg; [2023]
    Nyckelord :The sports movement; area-based initiative; institutional logics; WPR method; Idrottsrörelsen; områdesbaserade insatser; institutionella logiker; WPR-metod;

    Sammanfattning : Samhällsutmaningar som handlar om segregation, integration och ojämlikhet har aktualiserats och ligger högt upp på den politiska agendan. Det har blivit vanligare med att staten använder idrotten som verktyg för att möta dessa utmaningar. På senare tid har idrotten kommit att genomföra områdesbaserade insatser i utsatta områden. LÄS MER

  4. 19. Mer än bara en sport? : En kvalitativ intervjustudie om fotboll som verktyg i socialt arbete för integrering och inkludering av barn och unga.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Hanna Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Organization; Football; Children and adolescents; Social work; Integration; Social exclusion; Social inclusion; Organisation; Fotboll; Barn och unga; Socialt arbete; Integration; Social exklusion; Social inklusion;

    Sammanfattning : Social policy challenges in terms of structural social changes, consisting of economic, political and social conditions, shed light on integration policy difficulties in the Swedish welfare state. The aim and purpose of this qualitative study was to analyze, based on organizational isomorphism, how representatives from a selected football organization in Sweden understand football as an integrative tool and how they work with integration of children and adolescents through their certified academy. LÄS MER

  5. 20. Några särskilt intressanta teman : en reflexiv tematisk analys om hur särskilda intressen kan främja inkluderande undervisning för förskolebarn med särskilda rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Wahlund Hansson; [2023]
    Nyckelord :Särskilda intressen; Särskilda rättigheter; Inkludering; Reggio Emilia; Konstruktionistiskt perspektiv på lärande; Reflexiv tematisk analys; Förskola;

    Sammanfattning : Särskilda intressen som fenomen är vanligt bland annat hos individer med autism (i autismspektrumtillstånd) och ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Autism, ADHD och annat som kan ingå i var och ens funktionsvariant, kan om det ingår för förskolebarn medföra att pedagoger anser att barnet har särskilda rättigheter. LÄS MER