Sökning: "barn jämlika förutsättningar i förskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden barn jämlika förutsättningar i förskolan.

  1. 1. Övergång, en stadig bro eller en tunn röd tråd? : En intervjustudie om barns övergång mellan förskola och förskoleklass sett ur ett organisatoriskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna-Carin Aaro; [2022]
    Nyckelord :Ansvarsfördelning; Barn; förskollärare; lärare; samverkan;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i barns övergångar från förskolan till förskoleklassen med fokus på det organisatoriska perspektivet. De två skolformerna ska samverka och utbyta information om barnens utveckling och lärande i syfte att främja progression i ett långsiktigt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om hur hälsa kommer till uttryck i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Gustavsson; Vera Sahlström; [2018]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; hälsa; kommunikation; kost;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger i förskolan kommunicerar och omsätter begreppet hälsa i den dagliga verksamheten. För att få syn på detta har studien förhållit sig till tre frågor, hur pedagogerna definierar hälsa, hur de arbetar utifrån det i verksamheten och om det finns en samverkan med vårdnadshavare. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarn med flera språk. En fallstudie av pedagogers förhållningssätt till arbetet med flerspråkiga barn i tre olika förskolor.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Shadi Soltani; [2009]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Flerspråkiga barn; Modersmål; Inte;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger i några förskolor med ett litet antal flerspråkigabarn reflekterar kring flerspråkighet och hur de förhåller sig till att arbeta med flerspråkiga barnsspråkutveckling.Huvudfråga: Studiens frågeställning lyder: Vilket är pedagogernas förhållningssätt till flerspråkighet? Hurförhåller sig pedagogerna till barnens modersmål? Vilka metoder använder pedagogerna för att stimuleraflerspråkiga barns språkutveckling? Hur ser interaktionen mellan flerspråkiga barn och pedagoger ut? Vilkamöjligheter/svårigheter finns i denna interaktion som kan framstå som gynnsamma respektive mindregynnsamma för flerspråkiga barns språkutveckling?Metod och material: Denna studie är en fallstudie av kvalitativ karaktär. LÄS MER