Sökning: "barn källkritik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden barn källkritik.

  1. 1. "Varför blir trollet arg?" : Förskollärares resonemang kring att stötta barns utveckling av kritiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Edeborg; Linnéa Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Kritiskt tänkande; kritisk literacy; självförtroende; informationssamhälle; källkritik; barns utveckling; undervisning; konflikthantering; barns behov;

    Sammanfattning : Barn lever i ett informationssamhälle där de redan i tidig ålder behöver ta ställning till vad de möter i olika medier, något som kan vara nog så svårt även för vuxna. I detta arbete avhandlas barns utveckling av kritiskt tänkande. LÄS MER

  2. 2. ”Adekvat digital kompetens och kritiskt förhållningssätt vad sjutton! Behöver barn i förskolan det?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hur barn kan erövra digital kompetens och kritiskt förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eldnor Johanna; Frisk Linda; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; källkritik; digitala verktyg; förskollärares uppfattningar; Lpfö 18; kritiskt förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet som formulerades för den här studien var att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar i enlighet med den aktuella läroplanen för förskolan Lpfö 18. Utifrån arbetssätt som omfattar digitala verktyg, kritiskt förhållningssätt och adekvat digital kompetens. LÄS MER

  3. 3. "Elevernas vardag kommer till skolan vare sig vi vill eller inte" : En kvantitativ studie om undervisningsformer och kompetensutveckling inom källkritikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Michaela Stålarm; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; kompetensutveckling; källkritik; lärare; sociala medier;

    Sammanfattning : Sociala och digitala medier blir en allt större del av barn och ungas vardag. Samtidigt utvecklas nya former av artificiell intelligens och strategier som används av olika typer av aktörer för att informera, marknadsföra men även vilseleda människor till en viss åsikt. LÄS MER

  4. 4. Ät rätt – Lev väl!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Jimmie Hellström; [2020-08-17]
    Nyckelord :Ehälsolitteracitet; Fysisk aktivitet; Hälsobudskap; Hälsopromotion;

    Sammanfattning : I dagens samhälle ses en ökad digitalisering i den västerländska världen. Barn och ungdomar som växer upp i dag använder internet i allt större utsträckning. Människan är ständigt uppkopplad och kan med en knapptryckning nå hela världen, samtidigt som det finns en växande fysisk och psykisk ohälsa i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Undervisning i källkritisk informationssökning : Lärares förhållningssätt till källkritisk undervisning i digitala medier för årskurs 1 – 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anders Smeds; [2020]
    Nyckelord :Källkritik; digitala lärmiljöer; informationstolkning; informationssökning; mediekunnighet; lärare f-3; intervju; sociokulturell teori; undervisning; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur lärare i årskurs ett till tre beskriver att de förhåller sig till undervisningen i källkritisk informationssökning i digitala miljöer. Lärarnas inställning till undervisning i källkritisk informationssökning har undersökts genom semistrukturerade intervjuer som sedan analyserats ur ett sociokulturellt teoretiskt perspektiv. LÄS MER