Sökning: "barn koja"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden barn koja.
1. Mälarängensskola
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : I projektet att rita en F- 6 skola i Mälarängen utgick jag från den teoretiska kursen vi började med att studera. Den teori jag studerade handlade om gåturer som metod samt barnetsperspektiv i arkitektur. I den teoretiska kursen fanns ett avsnitt som berättade om att barn har en viss preferens för naturmiljöer. LÄS MER
2. Barn skapar rum i tiden : En undersökning av plats i förändring med barn som medforskare
Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : I mitt mastersarbete undersöker jag ett mellanrum i tid och rum med en grupp förskolebarn som medforskare. Viutforskar en byggarbetsplats och skapar egna berättelser om platsen. Undersökningen genomförs tillsammansmed barn från en förskola i området. Syftet är att låta barnens upplevelser leda forskningen. LÄS MER
3. Från slott till koja : En studie av det svenska murteglets historia
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/KulturvårdSammanfattning : Det svenska murteglets historia har inte tidigare sammanställts med en bredd över tid och rum. Uppsatsen är skriven i syfte att lägga det historiska pussel som kan berätta hur teglet har använts, vem som har använt det och hur det har förändrats i utseende genom århundradena. LÄS MER
4. Utemiljön på Eriksbergs förskola : från idé till färdigt projekt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Barn och deras relation till, och användning av, utemiljöer ligger till grund för det här arbetet. De har ett annat sätt än vuxna att använda och uppfatta sin omgivning. Där vi ser ett yvigt träd ser de en koja eller en grotta med monster. LÄS MER
5. Att finna glädjen i sagoläsning och berättandet : En undersökning av hur pedagoger i förskola/förskoleklass inspirerar barn till att uptäcka glädjen kring berättandet och sagoläsningen.
Kandidat-uppsats, Institutionen för humanioraSammanfattning : Syftet med vår uppsats var att skapa oss en bild om hur förskollärare inom förskola/förskoleklass inspirerar barn till att upptäcka glädjen med sagoläsning och muntligt berättande. Vi genomförde en undersökning med hjälp av kvantitativa enkäter och kvalitativa intervjuer och observationer av lärare i förskolan. LÄS MER