Sökning: "barn kommunikation och förhandling"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barn kommunikation och förhandling.
1. Rädda Barnen i förhandling om ansvaret för välfärden : En diskursanalys av den Covid-19-utlösta insatsen #KarmaLemonChallenge
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språkSammanfattning : Denna kandidatuppsats är en undersökning av Rädda Barnens externa kommunikation under tiden för kampanjen #KarmaLemonChallenge som genomfördes under våren 2020, till följd av pandemin Covid-19. Syftet med undersökningen är att analysera vilken syn på ansvaret för välfärden som Rädda Barnen och replikerande aktörer förmedlar under kampanjen. LÄS MER
2. Lekens lekfullhet i det verbala språket : En kvalitativ studie av interaktion i leken och barns individuella språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Tidigare forskning visar på att när barn leker tillsammans med andra får det en positiv betydelse för barns verbala språk och att det verbala språket stöttas av lekkamraterna som ingår i leken, då barn hjälps åt att förstärka sitt verbala språk. Tidigare forskning visar även att lekformer såsom socio dramatisk lek och fri lek som innebär samspel mellan barnen främjar barns språkutveckling genom att de sociala och kommunikativa aspekterna i dessa leksituationer har positiv inverkan på barns språkutveckling. LÄS MER
3. Berättandedrama i förskolan : En studie om kommunikation och samspel mellan barn under berättandedramats tre områden: berättande, bokskapande och drama
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur berättandedrama kan stimulera till samspel och kommunikation mellan barnen och om hur barns lärande kan uppstår under dessa omständigheter. Studien tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv, som ser lärande som socialt och kontextuellt betingat. LÄS MER
4. En kvalitativ fallstudie om hur lärandemiljöer skapas för fotbollsspelande pojkar inom föreningslivet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie grundade sig i problematiken om föreningsidrottens svårighet att hålla kvar barn i föreningen under en längre tid samt hur barn på sin fritid blir mer och mer stillasittande. Syftet med denna undersökning är således att studera hur lärandemiljöer för fotbollsspelande barn kan skapas inom ramen för en träningsverksamhet vars inriktning är att ta hänsyn till varje barns utveckling. LÄS MER
5. "Risken är att man ibland har bestämt sig för vad som är problemet" - en intervjustudie med elevhälsoteam
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att granska och problematisera hur elevhälsoteamet på några olika skolor arbetar med elever i svårigheter och hur man går tillväga om hem och skola har olika syn på skolsvårigheterna. Våra frågeställningar för att besvara syftet: Finns enligt elevhälsoteamen skilda uppfattningar mellan elevhälsoteam och föräldrar i fråga om elevers skolsvårigheter? Om så är fallet - vari består dessa skilda uppfattningar? Hur formulerar sig elevhälsan kring elever i behov av särskilt stöd utifrån individ och miljö? Vem eller vad påverkar hur man arbetar vidare med elevens upplevda skolsvårigheter? Metod: Metoden som användes var en kvalitativ intervjustudie med fyra elevhälsoteam. LÄS MER