Sökning: "barn konflikter förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 164 uppsatser innehållade orden barn konflikter förskola.

  1. 1. Barngruppsstorlek i förskolan : påverkan på barnen och förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Sandström; Caroline Antikainen; [2024]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskola; läroplan;

    Sammanfattning : Utifrån Skolverkets (2016b) riktlinjer för barngruppsstorleken i våra svenska förskolor bör åldersgrupper 1-3 år innefatta maximalt 12 barn och 4-5 år 15 barn. Idag är dock nästan varannan barngrupp större än riktlinjerna anger vilket skapat debatt och diskussioner om hur barngruppsstorleken påverkar förskolans verksamhet och barnens möjligheter samt välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. Barngruppens storlek och dess påverkan på förskolläraren : En enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Petra Strömqvist; [2024]
    Nyckelord :Barn; barngrupp; storlek; förskola; förskollärare; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Inledning.   Storleken på barngrupperna i den svenska förskolan har under de senaste åren ökat, samtidigt som allt fler förskollärare känner sig otillräckliga i sin yrkesprofession. Barnen i förskolans verksamheter har fått längre vistelsetid samtidigt som förskollärarna fått fler kringuppgifter. LÄS MER

  3. 3. Införandet av digitalisering i Förskolan : - Förskollärares uppfattning om nuvarande Normer och Praxis

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Zainab Sirka; Rana Rashed Talib; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; Förskola; Pedagogiskt verktyg; Tradition; Normer; Praxis;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie syftar till att analysera förskollärares uppfattning i samband med införandet av digitala teknologier inom förskoleverksamheten samt undersöka hur dessa attityder och beteenden påverkas av etablerade normer och riktlinjer inom förskolan. Studien besvarar frågeställningarna om hur förskollärare anpassar sig till den ökande digitaliseringen, hur de förhåller sig till införandet av digitala verktyg, samt vilka konflikter och dilemman som uppstår mellan traditionella pedagogiska normer och de möjligheter som digitala verktyg erbjuder inom förskolan. LÄS MER

  4. 4. Barns konflikter i den fria leken : Utifrån pedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Hanna Lahger; Sophia Tobiasson; [2023]
    Nyckelord :Lek; fri lek; barns konflikter; förskola; pedagogers syn; konflikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning visar att 86 procent av alla barn i Sverige (1-5 år) är inskrivna på förskolor. Barn spenderar mer än hälften av vistelsetiden på förskolan åt fri lek. Fri lek är något barn i förskolan ägnar sig åt dagligen, den ses ofta som en lustfylld aktivitet där barnen som deltar får ett socialt utbyte och gemenskap. LÄS MER

  5. 5. "För jag ska rädda världen" : En diskursanalys om hur hållbarhet framställs i UR:s program för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Iwona Kalinska; Sandra Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; diskursanalys; Foucault; kompetenta barnet; förskola; barnprogram;

    Sammanfattning : Världen står inför hållbarhetsutmaningar som innefattar konflikter, fattigdom och naturkatastrofer. Forskning visar på vikten av att implementera hållbar utveckling som ämne redan i förskolan. Detta för att ge barn förståelse för vad begreppet innebär och hur hållbarhetsutmaningarna kan hanteras. LÄS MER