Sökning: "barn lärospel"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden barn lärospel.

  1. 1. ”Läs uppgiften, lös den i huvudet och sen skriver du svaret” : Upplevda problem med att använda digitala läromedel vid arbete med problemlösning i ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sanna Norén; Rebecka Almgren; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitala läromedel; problemlösningsundervisning; elevers lärande; PIC-RAT;

    Sammanfattning : Vi lever idag i ett samhälle där digitala verktyg är en del av barn och ungdomars vardag. Teknikens utveckling har idag resulterat i ett flertal möjligheter för skolor att integrera digitala läromedel i matematikundervisningen för att på så sätt effektivisera elevernas lärande. LÄS MER

  2. 2. Digitala lärospel – Ett lärarperspektiv : En kvalitativ studie gällande grundskolelärares syn på digitala lärospel som pedagogiskt verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Erik Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Game based learning; Digital learning games; Digital skills; Mathematics education; Sociocultural learning; Digital kompetens; Digitala lärospel; Matematikundervisning; Sociokulturellt lärande; Spelbaserat lärande;

    Sammanfattning : Vi lever idag i ett digitaliserat samhälle, där datorspel är ett naturligt inslag i många barn och ungdomars vardag. Teknikens ständiga utveckling och barns höga grad av datorspelande, har resulterat i att det idag finns flertal möjligheter att integrera digitala lärospel som en del av matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Användarbarhetsproblem i ett lärospel för barn i årskurs 4 : En användarstudie för problemidentifiering av ett digitalt läromedel i en skolmiljö

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Julia Skönvall; [2018]
    Nyckelord :usability; usability design; usability testing; game design; educational game; användartestning; användarvänlighet; UX-design;

    Sammanfattning : En produkt är användbar när användaren kan göra precis som den vill utan att tveka, stöta på problem eller att användaren ska behöva ifrågasätta produkten. Användaren ska uppnå sitt mål om en produkt är användbar (Rubin & Chisnell, 2008). LÄS MER

  4. 4. Dagis++ : En brygga mellan konkret och abstrakt matematik genom spel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Linus Elofsson; Fredrik Selander; [2016]
    Nyckelord :Teaching; Game design; Preschool; Educational games; Mathematics; Lärande; Speldesign; Förskolan; Lärospel; Matematik;

    Sammanfattning : Under observationer av den nuvarande läro-spelsmarknaden upplevde vi att den nuvarande speldesignen som nyttjas inte använder spelmediets potential. Detta gjorde att vi började fundera hur spelmediet kan användas bättre för lärande? Vi fann i David A. LÄS MER

  5. 5. Spelestetik och barn : Barns grafiska preferenser i datorspel

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Lund; [2014]
    Nyckelord :Dataspelsutveckling; grafik; kognition; grafiska preferenser; lärospel;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker om det fanns några grafiska preferenser hos barn i åldrarna 10-12 år samt om tidigare teorier inom den kognitiva utvecklingsteorin även går att applicera på spelgrafik. Som bakgrund till undersökningen går arbetet igenom forskning kring lärospel, immersion samt kognitiva utvecklingsteorier. LÄS MER