Sökning: "barn läsning hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden barn läsning hälsa.

  1. 1. Att vara förälder till ett barn med myopi : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Tove Tapani; Kristina Gudnadottir Peltonen; [2022]
    Nyckelord :Child; experience; myopia; parent; Barn; förälder; myopi; upplevelse;

    Sammanfattning : Förekomsten av myopi hos barn har ökat samtidigt som föräldrar inte anser att myopi är en hälsorisk för deras barn. Syftet med studien var att beskriva föräldrars upplevelser av att leva med ett barn med myopi. LÄS MER

  2. 2. Tid för läsning eller tid för läsläxor? : En studie i hur läsläxan upplevs av lärare, elever och föräldrar på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Marie Leppäniemi; [2022]
    Nyckelord :1–3; fenomenografi; lågstadiet; läsinlärning; läsläxa; läxa.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, med hjälp av fenomenografi, bidra med kunskap om hur läsläxan upplevs i lågstadiet ur ett elev-, lärar- och föräldraperspektiv. I studien undersöks vad som är utmärkande för hur läsläxan upplevs och hur upplevelserna skiljer sig åt ur olika perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Att förstå fysisk beröring ur ett intersektionellt perspektiv : En analys av intersektionella faktorer i forskning om fysisk beröring i idrott- och hälsaundervisning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Hannah Lång; Lina Johansson; [2019]
    Nyckelord : Intergenerational touch”; fysisk beröring; intersektionalitet; “idrott och hälsa”;

    Sammanfattning : Fysisk beröring i idrottskontexter har tidigare setts som något självklart och naturligt men ses idag som ett riskabelt beteende. Forskning visar att fysisk beröring är bra för barn och ungas inlärning, men trots detta finns det en rädsla hos lärare inför att använda fysisk beröring i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Om vi bygger upp starka barn behöver vi inte ’’fixa’’ brutna vuxna.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Miqaela Lund; [2019]
    Nyckelord :bowlbys anknytningsteori; bemötande; mänskliga rättigheter; olikheter; inkludering; bindning; anknytning; förskoleverksamhet; intervjustudie;

    Sammanfattning : Inledning Bowlbys anknytningsteori utgår från anknytningens eller bindningens betydelse för det lilla barnets mentala utveckling. Den emotionella bindningen till modern (eller annat modersubstitut) anses grundläggande för barnets fortsatta psykiska hälsa, utan den trygga tillgivna bindningen blir inte närhetsbehovet hos det lilla barnet tillfredsställt och blir då reagerar barnet med att då senare i livet vända sig till brottslighet, detta enligt Bowlbys egna observationer hos unga som begått brott (Perris, ss. LÄS MER

  5. 5. Föräldrars erfarenheter av läsningens betydelse efter besök inom barnhälsovården

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Evelina Krantz Ahlstrand; Sara Svahn; [2018]
    Nyckelord :child health care; family; focus group; collaboration; language development; barnhälsovård; familj; fokusgrupp; samverkan; språkutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barnhälsovårdens mål är att främja och följa barnets hälsa, utveckling, välbefinnande och livssituation. I hälsosamtal med föräldrar lägger barnhälsovårdssköterskan grunden för en god språkutveckling. Vikten av bokläsning och det språkliga samspelet inom familjen har betydelse för barnets språkutveckling. LÄS MER